Fjernvarme på vej til Ågård/Gravens

Stigende energipriser, klimakrise og den sikkerhedspolitiske situation i Europa. Der er flere gode grunde til at udskifte sit olie- eller naturgasfyr til fjernvarme, hvor det er muligt, og det bliver det i løbet af første halvår af 2024 i Ågård/Gravens, hvis borgerne takker ja.

Fjernvarme - Ågård Gravens.png

TREFOR Varme er i gang med at omlægge områder med naturgas til fjernvarme i Vejle kommune, og i første halvår af 2024 når de til Ågård/Gravens. Dermed belønnes borgerne i Ågård/Gravens store indsats på bl.a. de sociale medier for at få fjernvarme til området. Og det er et projekt, Vejle Kommune bakker helhjertet op om.

- Vi vil gerne have fjernvarme udbredt til så mange som overhovedet muligt i Vejle Kommune, og derfor glæder det os i Klima-, Natur- & Miljøudvalget, at TREFOR Varme kan tilbyde borgerne i Ågård/Gravens at slippe af med afhængigheden af russisk gas til fordel for fjernvarme. Omlægningen er nemlig ikke kun godt for klimaet, den er også god for borgernes pengepung, siger Søren Peschardt, formand for Natur-, Miljø- & Klimaudvalget.

Fjernvarme kræver stor tilslutning fra boligejerne
For at projektet kan ende som billigere fjernvarme i borgernes radiatorer, kræver det dog en tilslutning på mindst 50 pct. af boligerne i området. Det er nødvendigt for, at økonomien i projektet holder.

Derfor opfordrer TREFOR Varme alle borgere i området til at kigge i deres e-boks og finde det brev, der er sendt fra Vejle Kommune til boligejerne i området, og følge anvisningerne i brevet.

Tidsplan
Er der nok tilslutning til fjernvarme, vil anlægsarbejdet gå i gang i løbet af 2. kvartal af 2024 i Ågård/Gravens. Inden udgangen af 2025 forventes alle boliger at have fjernvarme.

Søren Peschardt, formand for Klima-, Natur- & Miljøudvalget, tlf.: 24 42 58 87

Kristine Schou, afdelingsleder i Teknik & Miljø, tlf.: 21 83 25 35