30. november 2017

Sæt cyklen i stativ - der er nu mange flere af slagsen

Nu bliver det nemmere at komme af med cyklen i Vejle. En række centrale steder har fået helt nye cykelstativer, og mange eksisterende parkeringer bliver udbygget, så de kan tage imod flere cykler. Flere af stederne bliver desuden udstyret med cykelværksted og andre komforttiltag

Det er ikke sjovt at vende tilbage til en skæv, væltet cykel - eller at cyklen måske er forsvundet, mens man har været væk. Omkring 300 nye cykelparkeringspladser i Vejle skal gøre det lidt nemmere at få cyklen parkeret og låst fast helt tæt på det sted, man skal besøge.

De 300 nye pladser placeres i øjeblikket rundt i byen på steder, hvor borgere og analyser har peget på, der mangler cykelparkering.

-          Vi ved, at hvis cyklister skal bruge lang tid på at finde parkering eller bliver nødt til at efterlade cyklen på en usikker støttefod eller op ad en privat husfacade, så kan det skabe stor irritation i hverdagen. Og måske bliver cyklen endda droppet som transportmiddel. Derfor vil vi give cyklister endnu flere muligheder for at komme af med cyklen tæt på målet, siger projektleder Gitte Fuhr Thomsen, Teknik & Miljø, Vejle Kommune.

De nye cykelstativer er stort set alle af den samme type, hvor cyklisten placerer forhjulet i en bue, hvortil cyklen kan låses fast med en kæde, hvis man ønsker det. Forsikringsselskabers undersøgelser viser, at en kædelås holder flere cykeltyve væk.

Der skal være nok - og de skal være til at få øje på
Vejle Kommune arbejder i øjeblikket på en cykelparkeringsstrategi, og en række undersøgelser herfra viser, at cyklister har brug for tryghed og gode forhold. Det skal være nemt at komme af med cyklen tæt på målet. Der skal være stativer nok. De skal være placeret rigtigt, og de skal være synlige.

-          Det er vigtigt at lytte til cyklisterne og forkæle dem med gode, gennemtænkte parkeringsforhold, for at de fortsat har lyst til at vælge cyklen som transportmiddel. Ikke mindst fordi, vi i disse år bygger en supercykelsti gennem Vejle og forsøger at få flere i sadlen, siger Peder Hummelmose, formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune.

Valget af de nye parkeringsområder i Vejle bygger ikke alene på analyser og registreringer. På en supercykelmesse i maj 2016 skulle Vejles borgere med nåle på et kort udpege steder i byen, hvor de synes, der manglede cykelparkering.

Nyt cykelområde foran trafikcenter
Borgerne har blandt andet peget på området ved Vejle Trafikcenter. Her bliver det grønne område ud mod Dæmningen i disse dage omdannet til et fleksibelt cykelparkeringsareal, hvor der også er tænkt i æstetik og tryghed - fx med et særligt lys. Her er desuden tænkt i komfort, og stedet bliver udstyret med både pumpestation og cykelværksted.

Men også mange andre områder i byen - blandt andet nær gågaden og havneområdet - har fået nye steder, hvor cyklen kan sættes. Og som et forsøg monteres også ladestandere på Kirketorvet, så der tages hensyn til det stigende antal el-cykler i bybilledet.

De nye cykelparkeringsområder bliver etableret disse uger, og samtlige stativer vil stå færdige i januar 2018.

FAKTA

·         Den offentlige cykelparkering har hidtil været fordelt på 44 lokaliteter

·         Der bliver opsat ny cykelparkering cirka 20 steder i Vejle

·         Flere steder har komfortelementer - som pumpestation og cykelværksted

·         Undersøgelser viser, at hvis cykelparkeringen er god, vælger færre at smide deres cykel op ad husfacader, på pladser og andre steder, der ikke er beregnet til formålet

Vedhæftet er kort med markering af de nye og de opgraderede parkeringsområder i Vejle.

Læs mere om supercykelstien: www.vejle.dk/supercykelsti

Illustrationerne

Området foran Vejle Trafikcenter er under ombygning til et fleksibelt cykelareal med parkering, pumpestation og cykelværksted.

Vejle Kommune skaber 300 nye cykelparkeringspladser i byen. Pladserne er overvejende af denne type, hvor hjulet placeres i en bue.

.

Komfort og cykelparkeringer.pdf

Peder Hummelmose, formand for Teknisk Udvalg, Vejle Kommune
Mail: pehum@vejle.dk, telefon: 40 21 02 86