Opfordring til samkørsel i én uge i februar

Hovedsamarbejdsudvalget i Vejle Kommune har nedsat en arbejdsgruppe for grøn transport for ansatte, som indleder kampagne med at opfordre kolleger til at køre flere sammen på job.

Der er mange måder at spare på den dyre energi. En af dem er at køre flere kolleger sammen i bilen til og fra job. Det forsøger Vejle Kommune nu at opfordre til.

Det er Hovedudvalget for medindflydelse og medbestemmelse (HovedMED), der har nedsat en speciel arbejdsgruppe for at sætte ekstra fokus på den grønne transport for ansatte. Det første initiativ er en kampagne for at få kollegerne til at bruge en uge i februar på at prøve, om samkørsel ikke er noget for dem.

Til gengæld giver arbejdsgruppen en kop kaffe/the/kakao fra en tankstation på ruten til de medarbejdere, der tager imod udfordringen og kører sammen med en kollega.

- Der er mange fordele ved at køre flere sammen i bilen, fortæller Bo Uttrup, næstformand i HovedMED og medlem af arbejdsgruppen

- Vi sparer på den energi, vi ikke har for meget af. Vi sparer penge, fordi vi er flere om at betale for køreturen. Og så er vi med til at mindske trængslen på vejene. Som en ekstra gevinst får vi chancen for en hyggelig snak med gode kolleger, inden vi møder ind på jobbet, tilføjer Bo Uttrup.

HR chef Kristine Schou, der også er medlem af arbejdsgruppen, håber, at rigtig mange ansatte vil tage ideen til sig.

- Jeg glæder mig over initiativet, der passer fint ind Byrådets nye vision: Vejle med Vilje, som understreger, at vi er fælles om fremtiden og passer på vores klima i alt, hvad vi gør. Også på jobbet skal vi tænke bæredygtigt, og gruppen har flere gode initiativer på vej, bl.a. omkring el-cykler.

E-opslagstavle for samkørsel

Det er selvfølgelig let at arrangere samkørsel, hvis medarbejderen kender en kollega på samme arbejdsplads eller et andet sted i organisation, som bor i samme område.
Hvis man ikke kender nogen, kan interesserede medarbejdere gå ind på kommunens

e-opslagstavle: Find Samkørsel. Her kan de lave aftaler med andre kolleger.

Eller de kan gå ind på en af de gratis apps, der også gør det let og fordelagtigt at finde andre at køre sammen med.

Bo Uttrup, næstformand i HovedMED og medlem af arbejdsgruppen Grøn transport for ansatte, tlf. 28 71 00 96, boupe@vejle.dk

HR chef Kristine Schou, medlem af arbejdsgruppen, tlf. 21 83 25 35, akria@vejle.dk