15. marts 2018

Arbejdet med at sikre kryds i Skibet går nu i gang

De har ventet med længsel, og beboerne i Skibet ved Vejle er nu et stort skridt tættere på at kunne føle sig mere trygge ved at begive sig ud i trafikken. Det uheldsbelastede kryds mellem Bredstenvej og Jennumvej sikres med lysregulering, og arbejdet begynder nu.

Krydset mellem Bredstenvej og Jennumvej har de seneste år været udsat for flere alvorlige uheld, hvor personer har mistet livet eller er kommet alvorligt til skade.

Beboerne fra Skibet og omegn har derfor haft et mangeårigt ønske om, at det firbenede kryds blev bygget om til et mere sikkert, lysreguleret kryds. Da byrådet sidst i 2016 afsatte penge til projektet, blev det en kendsgerning, at ønsket ville blive opfyldt - og nu kan entreprenørerne altså tage over og arbejdet begynde.

- Det er meget længe ventet, og vi er super glade for, at de endelig går i gang. Med et lysreguleret kryds vil vi føle os meget mere sikre ved fx at sende vores børn til og fra skole. Jeg ved, at der faktisk er flere, der slet ikke kører den vej i bil lige nu, fordi de simpelthen ikke er trygge ved det, siger Keld Rasmussen, formand for Lokalrådet for Skibet & Omegn.

Grønt lys til lysregulering
Spørgsmålet om at ombygge krydset, der ligger på en statsvej, til et signalreguleret kryds har tidligere indgået i Vejdirektoratets overvejelser, men er blevet valgt fra.

Projektet i det voksende boligområde ved Skibet har måttet konkurrere med uheldsbelastede lokaliteter andre steder i landet, hvor Vejdirektoratet vurderede, at der kunne skabes mere sikkerhed for pengene.

Men da Vejle Byråd i 2016 besluttede selv at afsætte penge til projektet på statsvejen, gav Vejdirektoratet imidlertid grønt lys til ombygningen, og det er dem, der nu tager sig af projektets gennemførelse.

- Jeg er glad for, at vi endelig får sikret krydset, så borgerne kan føle sig trygge, når de begiver sig af sted. Skibet er et område i rivende udvikling. Mange nye huse skyder op. Her er skole, institutioner, idrætsforeninger, og her bor både ældre og børnefamilier, som skal til og fra området, og det skal de være trygge ved, siger Christoffer Melson, formand for Teknisk Udvalg i Vejle.

Entreprenøren er netop gået i gang med at rydde området, hvorefter ledninger i jorden vil blive flyttet, og krydsets ombygning går i gang. Efter planen vil det nye lyskryds stå klar med udgangen af juni måned.

Christoffer Aagaard Melson, formand for Teknisk Udvalg, Vejle Kommune, tlf.: 26 28 82 02;
e-mail: chram@vejle.dk

Keld Rasmussen, formand for Lokalrådet i Skibet & Omegn, e-mail: kontakt@skibetlokalraad.dk