En gådefuld bog om Ran

Vejle Kommune lancerer sin første gåde-vandringsbog om "Rans Togt" lørdag 11. juni på Vejle Kunstmuseum. Bogen, der bygger på sagnet om Kong Ran og hans mænd, lægger op til en gådefuld vandretur på den 139 km lange vandrerute i Vejle Kommune.

Kong Ran Forside.jpg

Lørdag den 11. juni udkommer en ny bog "Rans togt", der bygger på sagnet om Kong Ran og hans mænd, der skulle ligge begravet i fire høje ved Randbøl. Bogens formål er at lokke flere folk ud og vandre på den 139 kilometer lange vandrerute rundt på Vejle kanten.

Bliv del af Ranordenen

Bogen "Rans togt" er en såkaldt gådebog, hvor du og din gruppe selv langsomt skal afdække historien om Kong Ran. Bogen lægger op til, at den vandrende kan blive en del af Ranordenen, en orden som eksisterer for at modvirke kaos og opretholde balancen i Rans gamle rige. Det kræver bare, at du går ruten og løser alle gåderne.

Gådebogen lægger op til, at vandring også kan handle om at lege og underholde. Bogen inviterer dig til at gætter 12 gåder i alt, som kræver, at du selv står ude i Vejle Kommunes landområder og landsbyer på "Landsbyvandreruten - Rans togt".

Der er to gåder for hver etape på ruten. Gåde for gåde afdækker du mere og mere af historien eller sagnet bag Kong Ran. Eller gør du? Bogen leger også med historien om, hvem Ran var, og hvem der ligger i Rans høj ved Randbøl kirke. Uanset hvad inviterer den på en god vandretur, overnatning på dejlige kroer, historiske indblik, spændende landsbyer og grublerier, mens du spadserer rundt på landevejene i det kuperede terræn omkring Vejle.

Rute gennem 14 landsbyer

Det er Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati, der i samarbejde med en række lokale partnere på ruten står bag Landsbyvandreruten. Ruten går gennem 14 landsbyer i Vejle Kommune og tilbyder tid til samtale, møder med de lokale og mad og komfort efter hver etape.

Vil du være med til at lege? Gætte gåder? Fabulere videre på historier fra jernalderen om konger og dronninger? Så er bogen noget for dig.

Vandrerute kong rans togt: www.kongran.vejle.dk

Reception for bogen

Lørdag den 11. juni kl. 10 er Vejle Kommune og rådgivningsfirmaet HV?M værter for en bogreception på Vejle Kunstmuseum på Flegmade 16-18. Alle er velkommen.

Thyge Havgaard Bjerring, formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati, åbner receptionen.

Søren Madsen, historiker, chefkronikør og medstifter af HV?M fortæller om, hvordan bogen er blevet til. Der skal gættes gåder, og vi udfordrer museet på, om man bare må skrive Danmarkshistorien, som man vil. En udfordring, som Charlotta Lindblom, museumsinspektør på Vejle Kunstmuseum, tager imod.

Bogen kan købes online for 300 kr. på: https://kongran.vejle.dk/butik/. Alle pengene går til vandreruten. Bestiller du samtidig det store vandrekort til ruten, koster hele pakken 399 kr.

Projektleder Peter Sepstrup, pekse@vejle.dk, tlf. 2129 1782

Søren Madsen, HV?M, Historiker, chefkronikør og medstifter, madsen@hvem.nu, tlf. 2639 4067