12. oktober 2017

Smart parkering på vej til Vejles p-huse

Som den første kommune i landet indfører Vejle Kommune nummerpladescannere i sine kommunale p-huse Trondur og Albert. Firmaet SWARCO Danmark skal levere den nye Smart City-parkeringsløsning, som forventes i drift i det første kommunale p-hus i Vejle inden nytår

Vejle Kommune vil gerne forbedre parkeringsoplevelsen for borgere, besøgende og erhvervslivet i Vejle. Det skal ske ved at indføre et system, hvor ens nummerplade bliver scannet, når man kører ind i p-huset. Man skal altså ikke bruge tid på at trække en billet eller stille p-skiven.

Opgaven med at indføre det nye Smart City-parkeringssystem har netop været i udbud, og den tilfaldt firmaet SWARCO Danmark. Aftalen er underskrevet i dag 12. oktober.

SWARCO har udviklet det nye parkeringssystem SWAPPAccess EASY. Et fleksibelt system, der udover at håndtere betaling i p-huset tillader betaling via mobiltelefon, tablet eller internettet, helt uden billet eller anden form for dokumentation.

- Så vidt vi har kunnet finde ud af, er vi den første kommune i landet, der indfører det nye parkeringssystem, der skal gøre det meget nemmere at parkere i de offentlige p-huse. Og vi har store forventninger til det. Bedst af alt bliver det næsten umuligt at få en p-afgift, for man skal hverken trække en billet eller stille sin p-skive. I Vejle Kommune vil vi gerne gøre tingene smartere og nemmere for borgerne. Det her er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan udvikle en by og gøre den til en Smart City, pointerer formand for Teknisk Udvalg Peder Hummelmose.

Hverken kø eller p-afgift
Fordelene ved anlægget er mange. Man skal f.eks. ikke gennem et bom-anlæg, men kan køre direkte ind i p-huset. Derfor er der ikke særlig stor risiko for, at man kommer til at holde i kø.

Der skal ikke lægges nogen billet i forruden. Man kan betale med sin mobil eller oprette en konto online, hvilket gør betalingen nem og enkel. Man betaler nøjagtig for den tid, bilen har opholdt sig i p-huset.

Endelig kan man undgå irriterende og dyre p-afgifter, fordi betalingen kan ske automatisk, og fordi man ikke er afhængig af at stille en p-skive.

SWARCOs Salgschef Kim Mortensen glæder sig til at komme i gang med opgaven:

- Vi glæder os til samarbejdet med Vejle Kommune, der som den første kommune i landet installerer et freeflow parkeringssystem til gavn for kommunens borgere og erhvervsliv. SWAPPAcces EASY er et system, der i høj grad tilgodeser parkanternes behov for hurtigt og effektivt at parkere, gøre ærinder, vælge personlig betalingsmetode og forlade parkeringsområdet uden kø eller øvrig ventetid.

FAKTA
Teknisk Udvalg har afsat 2 mio. kroner til projektet fra innovationspuljen og forventer, at anlægget er på plads i det første af Vejle Kommunes to p-huse i Vejle inden nytår.

Om SWARCO
SWARCO har søsterselskaber i Norge og Sverige. Samme parkeringssystem installeres lige nu i Skandinaviens største indkøbscenter Mall of Scandinavia til administration af 4.000 parkeringspladser.

Ud over parkeringsløsninger leverer SWARCO intelligente trafikledelsessystemer i Danmark og det meste af den øvrige verden.

Sådan virker systemet

·         Et kamera registrerer bilens nummerplade ved indkørslen

·         Kunden kan betale med det samme via mobilen eller ved en automat, men man kan også registrere sig online, så afregningen sker automatisk

·         Et kamera registrerer bilens nummerplade igen ved udkørslen, og systemet tjekker, om der er betalt