Vi skaber grønnere byrum

Flere træer og grønnere områder. Det er målet med Vejle Kommunes træstrategi. Teknisk Udvalg har øremærket 862.000 kr. til at plante strategien i mulden, og arbejdet er allerede så småt i gang.

Træstrategi Strandgade.jpg

Ved Anlægget, Gl. Jellingvej, Strandgade og Søgade, Ribegade, Børkop, Egtved, Give og Jelling. Bor du et af de nævnte steder, kan du se frem til at få flere grønne træer og skyggefulde oaser i takt med, at kommunens Vej & Park får placeret de mange nye træer i mulden.

- Vi har fokus på at skabe smukke bymidter, som også kan være grønne åndehuller i en travl hverdag. Derfor har vi vedtaget en træstrategi, som i år har fået følgeskab af 862.000 kr., så de gode hensigter også kan blive til spirende virkelighed, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg.

Vejle og centerbyer forskønnes og forgrønnes

Mere konkret bliver der plantet træer ved parkeringshuset Albert Ved Anlægget. I bunden af Gl. Jellingvej ved Vardevej får det nuværende rosenbed følgeskab af træer. På Strandgade og i Søgade bliver der ligeledes set på muligheden for flere træer. Det samme sker på Ribegade, der beriges med træer.

Det er dog ikke kun Vejle midtby, der forskønnes og forgrønnes. Også i Børkop plantes der træer på Søndergade, mens Ny Boders grønne areal bliver beriget med træer, ligesom der plantes træer ved Roberthus i Egtved. I Give er det i Nørregade/Østergade, der får sat træer, og på Fredensgade/Allegade plantes også træer. Endelig plantes der træer i Jelling hhv. på græsarealet op til Monumentområdet på Stationsvej og træer i gruppe på græsareal på Mølvangvej/Fårupvej.

Træer optager CO2

- Udover at forskønne vores byer har træer jo også en klimavenlig funktion i og med, at de optager noget af den CO2, som vi udleder, påpeger formanden.

Læs mere om træstrategien.

Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg, tlf.: 23 46 18 94

Anne Dorte Elkjær Tiedt, teamkoordinator Vej & Park, tlf.: 76 81 23 45