31. marts 2020

Årets Sportsgalla livestreames

På torsdag kl. 19 kan alle se med, når årets Sportsgalla bliver livestreamet på Vejle Kommunes Facebook.

Det er ikke noget, vi har prøvet før.

Prisvinderne til Sportsgalla plejer at blive hyldet på Vejle Musikteaters store scene, hvor de kan kigge ud over en fyldt sal, og hvor bigbandet sørger for en ordentlig fanfare.

Men på grund af situationen omkring coronavirus har Vejle Kommune og de øvrige parter bag arrangementet besluttet, at årets Sportsgalla i stedet skal livestreames på Facebook. Her bliver prisvinderne afsløret og ringet op direkte på Facetime og Skype.

- Det er klart, at det bliver noget andet, end vi er vant til. Men det vil stadig blive en aften, hvor vi sætter spot på og hylder Vejle Kommunes fantastiske sportstalenter og de frivillige og trænere, der gør en kæmpe forskel ude i foreningerne, siger Jens Ejner Christensen, borgmester i Vejle Kommune.

Anne Juul, der er bestyrelsesmedlem i Vejle Idrætsråd glæder sig over, at årets prisvindere kan se frem til at blive hyldet på aftenen, hvor den fysiske Sportsgalla skulle have fundet sted.

- En livestreaming af prisuddelingen er den bedste løsning i denne situation, og vi glæder os enormt meget til at uddele Vejle Idrætsråds priser, der går til de ildsjæle, der gør en forskel i den daglige gang ude i klubberne, siger Anne Juul.

Fysisk Sportsgalla ville have lange udsigter

Vejle Kommune valgte allerede den 12. marts at aflyse årets Sportsgalla i Vejle Musikteater. Siden da har parterne arbejdet på højtryk for at finde en alternativ måde at hylde prisvinderne.

- Det er enormt vigtigt, at vi tager situationen omkring coronavirus alvorligt og passer på hinanden. Vi ved ikke, hvor længe vi er begrænset fra at mødes i større forsamlinger, og en fysisk fejring af prisvinderne ville have lange udsigter. Derfor har vi valgt at holde vi fast i den 2. april og jeg synes, at vi har fundet et rigtig godt format til at fejre årets vindere, siger Jens Ejner Christensen.

Hvert år bliver de i alt 1.100 billetter til Sportsgalla revet væk på få dage. Men til årets Sportsgalla kan prisvinderne blive hyldet af et ubegrænset antal seere - alle har nemlig mulighed for at se med gratis, når Vejle Kommune livestreamer på kommunens Facebook.

Under aftenens livestreaming vil seerne samtidig have mulighed for at kommentere og stille spørgsmål direkte til årets prisvindere. Og den mulighed håber formand for Kultur- og Idrætsudvalget, Dan Arnløv Jørgensen, at borgerne vil benytte sig af.

- Livestreaming kan noget helt særligt, når det kommer til at skabe interaktion mellem dem, der står foran kameraet og dem, der ser med hjemme i stuerne. Derfor håber jeg, at de der ser med, vil gribe den her mulighed for at blive en del af årets Sportsgalla, siger Dan Arnløv Jørgensen.

Årets Sportgalla bliver livestreamet i Vejle Kommunes Facebook-begivenhed "Sportsgalla 2020 - Livestreaming fra Facebook": https://www.facebook.com/events/483225132310066/

Jens Ejner Christensen, tlf. 20 16 32 14
Dan Arnløv Jørgensen, tlf. 25 47 35 35