10. december 2020

Nyt samarbejde skal hjælpe mennesker med psykisk sygdom i arbejde

En ny samarbejdsaftale mellem Jobcenter Vejle og psykiatrien skal hjælpe mennesker med psykiske lidelser tættere på arbejdsmarkedet.

Hvis du har psykiske udfordringer, kan det være særligt svært at holde fast i din rolle på arbejdsmarkedet. Ofte vil du have brug for hjælp fra både jobcenteret og psykiatrisk afdeling på samme tid. Og det er baggrunden for de to organisationers nye samarbejdsaftale, der skal give ledige det bedst mulige grundlag for at bevare deres tilknytning til arbejdsmarkedet.

Det fortæller formanden for Vejle Kommunes Arbejdsmarkedsudvalg, Anja Daugaard (LA), som samtidig glæder sig over det nye tiltag.

"Jeg er rigtig glad for, at vi gennem aftalen kan være med til at gøre en særlig indsats for en gruppe mennesker, der har behov for det. Og jeg glæder mig især over, at det sker som del af et tværgående initiativ, hvor det er den lediges behov, der er i fokus", forklarer hun.

Aftalen er kommet i stand på baggrund af et godt samarbejde mellem jobcenteret og psykiatrien, der også har gennemført fælles projekter de senere år.

En af de metoder der helt konkret vil blive brugt i samarbejdet kaldes "individuelt planlagt job med støtte" eller blot IPS. Den indebærer, at ledige får tilknyttet en særlig IPS-konsulent, som kan hjælpe med jobsøgningen, og som samtidig skal være i tæt kontakt med den lediges behandler i lokalpsykiatrien

I disse dage starter endnu et fælles projekt op. Her er formålet at hjælpe PTSD-ramte flygtninge i arbejde. Det 2-årige projekt bygger på et øget samarbejde mellem psykiatriens Afdeling for Tortur- og Traumeoverlevere samt fem deltagende kommuner, heriblandt Vejle.

Fakta
- Jobcenter Vejle og Psykiatrisk Afdeling, Vejle har indgået en formel samarbejdsaftale.

- Begge aftaleparter har en mission om, at borgere skal opleve en stærkt koordineret indsats.

- Aftalen indebærer en fælles målsætning om, at borgere skal hjælpes til at komme tilbage i job eller uddannelse på bedste og hurtigste vis.

Anja Daugaard (LA) - Formand for Vejle Kommunes Arbejdsmarkedsudvalg
Mail: anjda@vejle.dk