Vejle Ådal og Fjord får eget motorvejsskilt

Det bliver nu lettere at være gæst og turist i Vejle Ådal. Vejdirektoratet har netop opsat nyt motorvejsskilt ved frakørsel Hornstrup i sydgående retning og ved Vejle S i nordgående retning. Tiltaget skal sætte fokus på et unikt område med både enestående natur og kultur af international kaliber. Den brune turist-oplysningstavle suppleres af en ny udstilling ved Haraldskær, der har til formål at byde gæster velkomne og skabe et godt overblik over ådalens mange seværdigheder.

Motorvejsskilt Vejle Ådal  Fjord.jpg

Kulturhistorien i Vejle Ådal og langs Vejle Fjord er noget helt særligt. Fra Egtvedpigens bronzealdergrav til vikingernes Jelling er der masser af unikke besøgssteder for den historieinteresserede. Er du mere til natur og friluftsliv, huser området flere unikke fredninger og hele fem udpegede Natura2000-områder, hvor der er gode muligheder for at opleve særlig flora og fauna helt tæt på. De smukke landskaber er velformidlede og begunstigede med masser af naturstier til dem, der gerne vil vandre eller cykle.

Ådal og fjord kan noget særligt

- Vi synes i Klima-, Natur- og Miljøudvalget, at Vejle Ådal og Fjord-området kan noget helt særligt, og det vil vi rigtigt gerne gøre folk opmærksomme på. De nye turistoplysningstavler langs vores motorveje, fungerer som en fantastisk appetitvækker, og du bliver lige mindet om alt det utrolige, du kan opleve, når du passerer et af de markante skilte. Jeg tror, mange bemærker skiltene og efterfølgende gør alvor af et besøg - så det er rigtig god markedsføring, siger Søren Peschardt, fmd. Vejle Kommunes Klima-, Natur-, og Miljøudvalg.

Samarbejde udvikler og markedsfører destinationen

En ny natur- og kulturudstilling, der skal modtage gæster fra motorvejen, og alle andre, der interesserer sig for Vejle Ådal og Fjord, er blevet til i tæt samarbejde mellem Vejle Kommune og bestyrelsen for Vejle Ådal & Fjord. Samarbejdet har til formål at udvikle og markedsføre destinationen.

Visionen er at understøtte et unikt natur- og kulturhistorisk oplevelsesområde, der er interessant for både danske og udenlandske gæster. I tæt dialog med områdets mange foreninger, lodsejere, samt natur- og kulturinstitutioner skal samarbejdet bidrage til at skabe bæredygtige rammer for naturen, kulturen og erhvervslivet.

- Vores kommune rummer en helt fantastisk historie og kulturelle oplevelser i verdensklasse, som tiltrækker turister langvejsfra. Derfor glæder vi os i Kultur- og Idrætsudvalget over, at vi nu får sat endnu mere spot på kulturturismen i området i et tæt samarbejde med blandt andre de lokale foreninger og kulturinstitutioner, siger Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune.

Udstillingen er udarbejdet med henblik på at skabe et bredt overblik over alle områdets mange natur- og kulturtilbud.

Regional landskabsplan

- Lige siden en meget bred repræsentation af engagerede interessenter tilbage i 2016 blev enige om en samlet Erhvervs- og Udviklingsstrategi for Vejle Ådal og Fjord, har vi sammen med Vejle Kommune arbejdet målrettet på at realisere nogle af de mange ambitiøse visioner, der ligger i strategien. Ud over motorvejsskiltet udspringer eksempelvis også indsatsen omkring Sund Vejle Fjord og arbejdet med en regional landskabsplan fra det gode samarbejde med Vejle Kommune, siger Jens Jørgen Erichsen, formand for bestyrelsen, Vejle Ådal & Fjord.

Udstilling ved Haraldskær

Fra d. 10 juni og indtil medio august er udstillingen ved Haraldskær åben alle hverdage i tidsrummet 07.00 - 14.00. Efter ferien bliver åbningstiderne 07.00 - 21.00 alle ugens dage. Udstillingen er delt i to dele: Første del af lokalet skaber et godt overblik over de mange seværdigheder omkring Vejle Ådal og Fjord, så den besøgende nemt kan orientere dig. Den bageste del af lokalet vil med skiftende relevant indhold sætte fokus på natur, kultur og friluftsliv.

Det bærende særtema ved åbningen af udstillingen er biodiversitet, som er udpeget som et helt særligt tema i Vejle Kommune i 2022 i forbindelse med miljøministerens konkurrence; Danmarks Vildeste Kommune.

Søren Peschardt, formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget, tlf. 51508463, mail: sopes@vejle.dk

Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget, tlf. 25473535, mail: daajo@vejle.dk

Jens Jørgen Erichsen, formand for bestyrelsen i Vejle Ådal og Fjord, tlf. 23308508, mail: erichsen@sellerupgaard.dk

Klaus Enevoldsen, afdelingsleder i Natur & Udeliv, tlf. 20435130, mail: klaen@vejle.dk