18. oktober 2018

Resilience Business Cup: Startups, store virksomheder og kommuner samarbejder om en bedre fremtid

Eksperter på tværs af startups, store virksomheder og det offentlige samles i Vejle for at diskutere fremtidens urbane udfordringer. Samtidig udstikkes konkrete udfordringer fra Vejle Kommune, som deltagerne sammen skal forsøge at løse.

Resilience Business Cup er en konkurrence og årlig konference, som holdes for første gang i Vejle  25-26. oktober 2018. Fokus er at samle startups, store virksomheder og det internationale netværk "100 Resilient Cities", så de kan lave global impact sammen. Impact der kan hjælpe med at løse nogle af de forestående udfordringer, som verden står overfor.

I år fokuserer cuppen og dens partnere på udfordringer inden for Vand, Energi og Social Resiliens. Kommuner, store virksomheder, startups og borgere er inviteret til at tage del i Keynotes fra de prominente talere, Masterclass og efterfølgende diskussioner.

Samtidig afholdes der en startup-konkurrence, hvor en håndfuld lovende startups - håndplukket af Valuer.ai - kommer til at arbejde side om side med store virksomheder og eksperter fra 100 Resilient Cities-netværket om at løse konkrete problemer fra Vejle Kommune.

Startup konkurrence med store virksomheder
Den innovation der virkelig kan gøre en stor forskel opstår, når corporates, startups og det offentlige arbejder sammen.

Derfor har Siemens Gamesa, Grundfos og +Impact by Danske Bank meldt sig på banen under cuppen, hvor giganterne side om side med de screenede, agile startups samarbejder om at løse konkrete udfordringer inden for "Vand", "Energi" og "Social Resiliens". Til at hjælpe undervejs vil der også være videnspersoner fra blandt andet Vejle Spildevand og Boligforeningen Østerbo samt forretningsudviklere og fageksperter fra Vejle Kommune, ResilienceLab, ConnectDK, Vækstfonden og Insero.

Iværksætterne har mulighed for at etablere samarbejde med en stor virksomhed og Vejle Kommune, hvor de kan udvikle prototyper og teste løsninger i stor skala.

Initiativtagerne til Cuppen er Insero, Valuer.ai og Vejle Kommune, som er det eneste danske medlem af 100 Resilient Cities.

Resilience Business Cup holdes 25.-26. oktober i Spinderihallerne i Vejle.

Yderligere information: www.rcbusinesscup.com

Lene Lawaetz, Innovationschef, Vejle Kommune, lenla@vejle.dk / mob. 51 50 11 57

Flemming Jensen, Senior Director, Energy Innovation, Insero, fjen@insero.com / mob. 41 78 06 65

Dennis Juul Poulsen, CEO & Co-founder, Valuer.ai, e-mail dp@valuer.ai / mob. 51 15 95 12

FAKTA: Resilience Business Cup

• Resilience Business Cup er en årlig konkurrence og konference, der holdes første gang d. 25.-26. oktober 2018 i Vejle. Fokus er at matche startups, corporates og byer fra 100 Resilient Cities-netværket, så de sammen kan gøre en forskel.
  • Samarbejde mellem agile startups og ressourcestærke corporates sikrer ny innovation og musklerne til at føre de gode ideer ud i livet. Samspillet med det offentlige betyder, at virksomhederne har konkrete udfordringer at arbejde med og en platform at teste løsningerne på i stor skala. Samtidig giver 100 Resilient Cities netværket mulighed for at sprede den gode løsning til 100 storbyer over hele kloden.
  • Cuppen er en officiel del af 100 Resilient Cities-samarbejdet, og er det første tiltag med en erhvervsvinkel, der også bringer startups og store virksomheder ind i kampen om at løse byernes udfordringer.
  • I løbet af cuppen vil der være keynote-præsentationer, hvor interesserede kan blive klogere på udfordringerne, og hvordan samarbejde på tværs kan gøre en forskel. Talerne er Michael Sloth (Teknisk Direktør, Vejle Kommune), Fredrik Østbye (VP & Head of Digital Transformation, Grundfos), Klavs Hjort (Senior Vice Precident, Growth & Impact, Danske Bank), Deanna MacDonald (CEO, Blockchain Labs for Open Collaboration) og Michael Berkowitz (President for 100 Resilient Cities). Hele seancen modereres af Lasse Chor (Happy42).
  • Derudover vil der være et spor, hvor udvalgte startups skal arbejde side om side med store virksomheder og eksperter på området for at løse konkrete udfordringer fra Vejle Kommune og pitche løsningerne for Resilience Business Cup juryen.
  • Årets temaer er vand, energi og social resiliens, og vil blive understøttet af blandt andet Siemens Gamesa, Grundfos, +Impact by Danske Bank, Vejle Spildevand, Boligforeningen ØsterBO og forretningsudviklere og fageksperter fra Insero, ConnectDK, Væktsfonden, ResilienceLab og Vejle Kommune.

Citater/fakta der kan benyttes:
Vejle Kommune:

Vejle Kommune er blandt initiativtagerne og partner bag Resilience Business Cup.
Som den eneste danske by er Vejle med i 100 Resilient Cities netværket, som også rummer storbyer som New York, Cape Town og Buenos Aires.

Lene Lawaetz, Innovationschef i Vejle Kommune:
- Når de udvalgte startups kommer til Vejle, bliver de sat i forbindelse med nogle af de førende virksomheder på deres felt, og det er her, at fremtidens nye forretningsidéer og koncepter styrkes - både for startups og corporates. Hvis jeg var en stor virksomhed inden for greentech-området, ville jeg holde et vågent øje med, hvad der sker på dette felt. Man kan vel sige, at dette er Vejles måde at skabe et nyt Silicon Valley på, siger Lene Lawaetz, Innovationschef i Vejle Kommune, der er partner i projektet.

- Der ligger en kæmpe værdi i, at startups får adgang til rigtige udfordringer fra de byer, som indgår i 100 Resilient Cities-netværket, som kan blive til nye forretningsområder. Idéen er at matchmake startups og corporates, så talentmassen kan arbejde med at finde nogle gode løsninger, siger Lene Lawaetz.

- Erhvervsvinklen har manglet i stor stil i netværket - det er meget byernes store, overordnede udfordringer med for eksempel oversvømmelser, der har været i fokus. Men forretningsvinklen er enormt vigtig, for hvis ikke du kan få den koblet på, så dør projektet, når midlerne er brugt. Det handler om at skabe bæredygtige forretningskoncepter, siger Lene Lawaetz.

- Vi er glade for, at 100 Resilient Cities-netværket har peget på, at Vejle Kommune skal være platform for vandinnovation. Det kræver stærke samarbejdspartnere at lykkes med den opgave. Derfor er det også helt oplagt at løfte opgaven sammen med Grundfos og en række internationale startups, som Grundfos er med til at håndplukke. Det er en helt fantastisk mulighed for i fællesskab at finde nye, brugbare løsninger, siger Lene Lawaetz

Valuer:
Startuppet Valuer.ai er blandt initiativtagerne til Resilience Business Cup. Den unge, prisvindende virksomhed har udviklet en banebrydende platform til at matche store virksomheder med startups, og vil bruge platformen til at finde de bedste startups til konkurrencen i Vejle.

Daniel Laursen, medstifter og partner i Valuer.
- Vi står over for nogle store udfordringer globalt set, og innovation er det, der skal til for at sende os i den rigtige retning. Derfor støtter vi naturligvis op om Resilience Business Cup og bruger vores startup-radar til at finde de helt rigtige matches til Grundfos og Siemens Gamesa, siger Daniel Laursen, medstifter og partner i Valuer.

- Konkurrencen handler om at lande de lange samarbejder. Man kan altså vinde et long-term samarbejder med en etableret virksomhed - ikke bare retten til at snakke med en VC og så tage hjem igen. Der er reelle, konkrete udfordringer, som skal løses, siger Dennis Poulsen fra Valuer.

Insero:
Insero er blandt initiativtagerne til Resilience Business Cup. Insero er en udviklingsvirksomhed, der går forrest i den grønne omstilling med bæredygtige energiløsninger.

Flemming Jensen, Senior Director hos Insero:
- En af vores vigtigste opgaver er at udvikle og implementere nye energiteknologiske løsninger på de udfordringer, der truer klodens fremtid."

- 100 Resilient Cities netværket betyder rigtig meget - både for startup og corporates i den her sammenhæng. Når man snakker om resiliens handler det om samarbejde, og at byerne allerede fra start kan byde ind med deres udfordringer gør, at man tidligt kan validere markedsbehovet - i stedet for at lave teknologien først og så prøve at finde et behov, siger Flemming Jensen fra Insero.

- Vi er meget bevidste om det svære ved at lave matchmaking mellem startups og corporates, og derfor giver cuppen rigtig god mening. Valuer finder startups og matcher dem med de rigtige corporates, mens vi har viden og ekspertise om at få samarbejdet op og stå, siger Flemming Jensen.

Grundfos:
Grundfos er en global pumpeproducent, der beskæftiger mere end 19.000 medarbejdere på verdensplan. Årligt producerer virksomheden mere end 16 millioner pumper.
Grundfos deltager med sit fokus på impact og digital transformation i Resilience Business Cup som corporate sponsor. I startup-konkurrencen vil virksomheden beskæftige sig med vand-temaet.

Fredrik Østbye, VP og Digital Transformation Grundfos:
- Vi er ved at transformere Grundfos fra en virksomhed, der sælger pumper i hele verden, til også at fokusere på digitale services, og hvordan vi kan lave en impact med vores teknologi, siger Fredrik Østbye, VP og Digital Transformation Grundfos.

- Vi har utrolig meget fokus på de nyeste teknologier og glæder os til at møde startups der arbejder med dette, og se hvordan man kan implementere dem for at hjælpe Vejle med deres udfordring inden for spildevand, siger Fredrik Østbye.

+Impact by Danske Bank
+Impact er en matchmaking-platform, hvis formål er at føre impact startups sammen med sparringspartnere, der kan hjælpe med at løse iværksætternes konkrete udfordringer. Helt konkret fokuserer +impact på virksomheder, der adresserer et eller flere af FNs verdensmål for bæredygtig udvikling, og som har potentialet til at vokse sig store, også i en forretningsmæssig forstand.
Foruden den +impact platform har Danske Bank sat en række andre iværksætterinitiativer i søen herunder +Impact Accelerator, Nhack, The Hub og Growth, som ligeledes har til formål at hjælpe iværksættere med at vokse.

Klavs Hjort:
- Vores arbejde med +impact har vist, at et fokus på økosystemet omkring iværksættere er værdifuldt for alle deltagere. Resilience Business Cup's kobling mellem entreprenører, kommuner og virksomheder er derfor virkeligt spændende og noget, der er naturligt for os at støtte, siger Klavs Hjort.

- Det kræver en bæredygtig virksomhed for at skabe en bæredygtig samfundspåvirkning. Vi kan se fra vores erfaringer med +impact, at det er vanskeligt for impact startups at gøre deres ideer til virkelighed og skalere deres forretning, siger Klavs Hjort.