2. juni 2021

Indstil DIN kandidat til årets frivilligpris 2021

Mange mennesker i Vejle Kommune yder en stor og engageret indsats - ganske frivilligt! Det vil Vejle Kommune også i år anerkende ved at uddele en frivilligpris til en ildsjæl på henholdsvis Voksenområdet og Seniorområdet.

Overalt i Danmark knokler de frivillige og løser mange vigtige opgaver. Opgaver, som også corona-pandemien har været med til at understrege vigtigheden af. Så kender du en, som fortjener anerkendelse og et ekstra skulderklap for sin indsats på det frivillige sociale område, skal du sende Frivilligrådet dit forslag og skrive, hvorfor personen skal have prisen.

Det kan være en, der har gjort en særlig indsats i bestyrelsen og for foreningen. Måske har vedkommende fået flere nye frivillige ind i foreningen, skaffet penge fra fonde eller puljer, sat nye initiativer i værk mv. Det kan også være en, der har fundet løsninger på mulige aktiviteter og særlige tiltag under corona-nedlukningen. Eller en, som har fundet nye måder til at få isolerede og ensomme inviteret med til at deltage i aktiviteter - måske endda hjulpet dem til selv at blive frivillige.

Mail din indstilling til Knud Møller, medlem af Frivilligrådet, e-mail: knudgive@gmail.com

Husk at begrunde din indstilling. Personer, som tidligere har været indstillet til prisen, må gerne indstilles igen. Frivilligrådet skal have dit forslag senest 24. august 2021.

En arbejdsgruppe fra Frivilligrådet gennemgår efter fristens udløb indstillingerne og vælger at nominere ti personer. Der uddeles én pris af Seniorudvalget, og én pris af Voksenudvalget. Voksenudvalgets pris omfatter også ildsjæle inden for det frivillige sociale arbejde på børne- og ungeområdet.

De endelige vindere findes og kåres fredag 24. september til den årlige frivilligfest. Udover æren modtager begge prismodtagere et gavekort på 5.000 kr.

Frivilligprisen er med til at synliggøre og øge interessen for at være frivillig inden for det sociale område og også understøtte det fællesskab, som er i det frivillige arbejde:

- Det frivillige sociale arbejde i Vejle omfavner både ældre, ensomme, børn, unge, voksne, udsatte, mennesker med handicap - og i mange forskellige former for aktiviteter og samvær. Frivilligt arbejde har en kæmpe samfundsmæssig betydning og gør en forskel for mange. Derfor er det vigtigt at værdsætte og anerkende den frivillige indsats, så de frivillige også fortsat er motiveret til at gøre en indsats, siger Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget.

- Vi er heldige at have mange frivillige i Vejle, der gør en stor forskel. Derfor er det godt, at vi kan påskønne og fejre dem med både frivilligprisen og den årlige frivilligfest, supplerer Gitte Frederiksen, formand for Voksenudvalget.

De to udvalgsformænd er begge værter ved årets frivilligfest, hvor de også uddeler frivilligprisen til en ildsjæl på henholdsvis Voksenområdet og Seniorområdet.

Læs mere på www.vejle.dk/frivilligprisen2021

- Anders Hareskov Andersen, formand for Frivilligrådet, tlf. 28 59 84 44