12. marts 2018

Byrådet skal tænke i sundhed

Samarbejde på tværs af områder og politiske udvalg var i centrum, da Vejle Kommunes byråd drøftede sundhed og forebyggelse på et temamøde.

Sundhed, hvad er det? ... Faktisk giver det nok mere mening at spørge, hvad det ikke er. For det er nemlig meget mere end det, som foregår på hospitaler og lægeklinikker. I bund og grund har alt, hvad vi udsættes for i dagligdagen, jo betydning for vores helbred og trivsel.

Derfor giver det også rigtig god mening, at man diskuterer sundhed i hele Byrådet og ikke kun blandt medlemmer af Sundheds- og forebyggelsesudvalget. Det mener udvalgets formand, Peder Hummelmose (V), som af samme årsag valgte at fokusere på det tværgående samarbejde på Byrådets temamøde den 28. februar.

"Det var et rigtigt godt møde, ikke mindst fordi vi havde nogle spændende drøftelser af, hvordan andre udvalg kan tænke i sundhed og forebyggelse. Og sundhedsprofilen viser jo, at det kan give god mening at tænke i nye baner", fortæller Peder Hummelmose (V).

Formanden henviser her til den nyligt offentliggjorte sundhedsprofil for Region Syddanmark, der viser, at udviklingen på nogle områder går i den forkerte retning.

Han nævner desuden anlæggelsen af naturstier som et eksempel på, hvordan en byrådsbeslutning kan have sundhedsmæssige gevinster, selvom det ikke er et initiativ, der stammer fra hans udvalg. De kan nemlig motivere flere til at gå eller løbetræne, og det er godt for helbredet.

Det er et centralt element i Vejle Kommunes sundhedspolitik, at man skal samarbejde om sundhed og forebyggelse. Ikke kun de politiske udvalg og de offentlige instanser, men også borgere, foreninger og virksomheder. Tanken er, at "Sammen gør vi det bedre".

Fakta
Vejle Kommunes sundhedspolitik hedder "Vejle vil livet!" og blev vedtaget af Byrådet i 2017.

Sundhedspolitikken tager udgangspunkt i tre overordnede sigtelinjer:
• Tidlig investering i sundhed
• Lige muligheder for et sundt liv
• Frihed til at leve det liv, vi gerne vi.

Peder Hummelmose (V)
Formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget i Vejle Kommune