6. maj 2020

Saml affald og tjen kroner til klubben

Der sættes både ind mod affald og til fordel for foreningslivet, når Vejle Kommune i samarbejde med Hold Danmark Rent melder klar til sæsonstart i midten af maj for mindre grupper af frivillige med god afstand og højt humør. Her kan foreninger bidrage til mindre affald i naturen samtidig med, at de tjener kroner til nye aktiviteter.

Papkrus, sugerør og emballage flyder langs vejkanten. Det kan komme fra bilister såvel som fodgængere, der på farten ikke tænker over naturen. Men det skal der laves om på.

Derfor har Grønt Forum for andet år i træk tilmeldt Vejle Kommune til projektet 'Ren Natur', som miljøorganisationen Hold Danmark Rent står bag. Her får lokale foreninger mulighed for at trække i arbejdstøjet, rydde op i naturen og samtidig tjene 3000 kroner til foreningskassen.

Som noget nyt tæller Vejle Kommune som en stor kommune. Det betyder, at der vil være hele 15 ruter at vælge imellem, mens arbejdet kan udføres i perioden maj-oktober. Ruterne er fastlagt af Vej & Park, så der bliver rengjort langs flere veje og stier i kommunen.

Formand for Natur- & Miljøudvalget Karl Erik Lund glæder sig over engagementet i 'Ren Natur':

Lad os få ryddet op

- Desværre er der jo masser af affald i naturen, som vi burde passe bedre på. Det gør mig ked af det, når jeg er ude at lufte hunden, og det så flyder rundt omkring. Og jeg tror ikke, at jeg er alene om at have det sådan, så jeg håber, at mange vil bidrage til, at vi får ryddet op og sørget for, at Vejle kommune fortsat er en af de flotteste i landet.

Deltagelsen i 'Ren Natur' ligger i forlængelse af et øget fokus på affald i Vejle Kommune. Sidste år samlede i alt 335 foreninger fra 30 forskellige kommuner cirka 23 tons affald i projekt 'Ren Natur', så håbet er, at der også vil blive ryddet godt op i år.

En skilling til den lokale foreningskasse
Foreningerne, som deltager, skal ikke tænke på udstyr. Tværtimod får de stillet sikkerhedsveste, handsker, skraldeposer og snappere til rådighed, mens kommunen henter affaldet, som de samler sammen.

Det skal være så let som muligt. Men Karl Erik Lund håber nu også, at medlemmerne af de lokale foreninger vil få en oplevelse ude på ruterne - måske endda følelsen af, at de har bidraget til et Vejle med mindre affald.

- Jeg tror på, at foreningerne kan gøre en stor forskel for naturen. Samtidig er det vigtigt, at vi har spredt ruterne ud, så det ikke kun er i byerne, vi får ryddet op. Flere foreninger kan deltage i projektet, og i år sender vi invitation ud via Foreningernes Hus Vejle. Det giver mulighed for, at foreninger, som måske ikke har deltaget i affaldsindsamlinger før, kan prøve det, og med de spredte ruter kan bidrage til netop deres del af kommunen.

Veje og stier tæt på sponsorer

Sponsoratet på 3000 kroner kan bruges til aktiviteter, der styrker foreningen. Det kan være nyt udstyr, fællesspisning, uddannelse eller rejseudgifter, som har et foreningsfremmende formål.

I 2020 er SPAR købmændene, McDonald's, Danske Bank og WestWind sponsorer på 'Ren Natur'. Derfor vil nogle af ruterne, som affaldssamlerne er på, være på veje eller stier tæt på deres butikker og restauranter.

Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget, tlf. 21 54 83 37

Dana Laura Cernat, projektleder for Grønt Forum, tlf. 21 34 04 53; e-mail dalce@vejle.dk