10. september 2018

- Byer verden over kan lære af Fjordbyen i Vejle

Vejles nye bydel med de fem bølgetoppe fremhæves af internationalt bynetværk for "byplanlægning som byer verden over kan lære af."

Hvis du har kørt i bil over Vejlefjordbroen i løbet af de seneste ti år, har du sikkert bemærket, at Vejles havnefront har ændret sig markant.

Et slidt og lettere søvnigt havnemiljø er i dag afløst af en levende lystbådehavn og spændende arkitektur med Henning Larsens "Bølgen" og Olafur Eliassons Fjordenhus i front. Det markante ansigtsløft af Vejles byfront har nu også fået opmærksomhed fra internationale organisationer, der arbejder med udvikling af verdens byer.

Den østjyske fjordbys fornyelse af bydelen - der kaldes Fjordbyen - bliver af organisationen 100 Resilient Cities beskrevet som et "vellykket eksempel på resilient byplanlægning, hvor Vejle har identificeret de udfordringer, der svækker byens fundament på et cyklisk niveau, i dette tilfælde stigende havniveauer, og har omdannet dem til en ressource." Det er direktør i 100 Resilient Cities, Michael Berkowitz, der i forbindelse med, at Fjordbyen fremhæves af bynetværket, udtaler sig om den ny Vejle-bydel.

Ressourcer bruges på ny måde
Som direktør i 100 Resilient Cities er han ikke en hr-hvem-som-helst. 100 Resilient Cities samarbejder med nogle af de største byer i verden om at gøre bysamfund mere modstandsdygtige mod sociale, økonomiske og fysiske udfordringer og er støttet af den amerikanske Rockefeller-fond.

"Med Fjordbyen-projektet, der også er et resultat af Vejles Resiliensstrategi, har Vejle engageret sig i en holistisk robusthedsproces for at genoverveje, hvordan byen planlægger at overleve, tilpasse og vokse med sine udfordringer. Vi ser nu et konkret eksempel på, hvordan effektiv ressourceplanlægning og samarbejde har skabt en rummelig, veludviklet og smuk ny bydel," forklarer Michael Berkowitz.

100 Resilient Cities har hele tiden fingeren på pulsen omkring de bedste eksempler på resilient byudvikling og her er Vejles byfornyelsesprojekt i Fjordbyen blandt den første bølge af projekter, som organisationen vil fremhæve.

"Vejle har en lang historie med oversvømmelser på grund af stigende havniveauer, og de løsninger, vi ser i Fjordbyen, eksemplificerer den resiliente tankegang ved at håndtere de presserende klimaudfordringer, mens en ny rummelig bydel bliver bygget. Denne type planlægning er noget byer på tværs af andre dele af verden, forhåbentlig kan lære af," siger Michael Berkowitz, som begrundelse for udvælgelsen.

Ny bydel med særlige forhold
I Vejle er der glæde og stolthed over, at 100 Resilient Cities fremhæver Fjordbyen som et af organisationens flagskibs-projekter.

Ikke blot har dygtige arkitekter leveret spændende arkitektur til området, der i dag fungerer som et genkendeligt vartegn for Vejle, og har gjort bydelen attraktiv og levende. Bydelen har fra naturens hånd særlige karakteristika, som var nødt til at blive håndteret. Området ligger lavt i forhold til havoverfladen, og da byen er indkredset af Vejle Fjord i øst og Vejle Ådal i vest - samt bakker på hver side af byen - har Vejle historisk kæmpet mod gentagne oversvømmelser, når vandstandende er steget.

- Denne udfordring var vi nødt til at indarbejde nøje i planerne for den nye bydel, der første gang kom på tegnebrættet i 2004, forklarer kommunaldirektør i Vejle Kommune, Niels Ågesen.

- Ved udformningen af det samlede anlæg, der skal klimasikre området, er der lagt stor vægt på, at bydelen ikke kun får løst de tekniske udfordringer, men også tilføres nye kvaliteter i form af forskønnelse, mere grønt, nye oplevelses- og aktivitetsmuligheder. Det skal sikre, at funktionen af de grønne områder og uderum opretholdes og forbedres, samtidig med at de bidrager til klimasikringen, forklarer kommunaldirektøren, der tilføjer, at principperne fra Fjordbyen genbruges i andre dele af byudviklingen i kommunen.

Døråbner
Ifølge Chief Resilience Officer i Vejle Kommune, Ulla Varneskov, kan fremhævelsen som et flagskibsprojekt vise sig at være værdifuld for Vejle i bynetværket.

- Eksponeringen internt i netværket kan betyde, at andre store byer vil se mod Vejle for eksempelvis at udforske de løsninger med håndtering af stigende vandmængder, som vi har valgt i et moderne byområde. Det kan åbne nye unikke muligheder for netværk og samarbejde med millionbyer verden over, forklarer hun.

Fakta:

• Resiliens er evnen til at overleve, tilpasse sig og vokse uanset hvilke former for kronisk stress eller chok man oplever. Dette gælder både de individer, lokalsamfund, institutioner, virksomheder og systemer, der udgør en by.
  • Vejle er sammen med byer som New York, Rio de Janeiro, Paris og Rotterdam medlem af bynetværket 100 Resilient Cities. Det betyder at Vejle har forpligtet sig til at udvikle og dele løsninger på fremtidens udfordringer med netværkets medlemmer.

Arbejdet med resiliens i Vejle er koncentreret omkring 4 strategiske indsatsområder:

1. Den Samskabende By
    Hvordan styrker vi borgernes lyst til at bidrage til udvikling af vores samfund?
  2. Klima Resiliens
    Hvordan imødekommer vi klimaudfordringer og udvikler nytænkende løsninger?
  3. Social Resiliens
    Hvordan styrker vi integrationen af indvandrere og socialt udsatte?
  4. Smart City
    Hvordan sikrer vi, at alle borgere får glæde af digitaliseringens muligheder?

Nils Rosenvold - Fjordbyen Vejle.jpg
Nils Rosenvold - Vejle.jpg
Preben Stentoft - Bølgen.jpg
Preben Stentoft - Fjordbyen Vejle.jpg