6. september 2019

Ældredag med fokus på fællesskaber på tværs af generationer

Den 9. oktober inviterer Ældrerådet igen alle 60+ borgere i Vejle Kommune til Ældredag i Bygningen. Det bliver en eftermiddag med fokus på fællesskab, fællessang og kaffebord. Nu er der åben for tilmelding.

Ældrerådsformand Hans Erik Pedersen byder velkommen, Ældredagen 2018.

- Gode relationer er noget af det vigtigste, vi har. Gode venner at snakke om alt og intet med. Naboer, der sikrer, at alt er, som det skal være. Eller børn og børnebørn, der giver en meningsfuld hverdag, fortæller Hans Erik Pedersen, formand for Ældrerådet.

Derfor har Ældrerådet valgt fællesskaber - med særlig fokus på fællesskaber på tværs af generationer - som emne for årets ældredag. De har bl.a. inviteret Belinda Hornshøj fra HeartWork og demenskoordinator Aase Jonassen fra Lind Plejecenter, der begge har erfaring med at skabe rammer for, hvordan f.eks. børn og ældre skaber værdi for hinanden, bl.a. gennem et skoleprojekt, hvor elever og plejehjemsbeboere mødes, hygger og udveksler viden om hinanden og relevante emner.

På Ældredagen er det også muligt at hilse på medlemmer af Ældrerådet og høre om det ældrepolitiske arbejde. Efter kaffen er der underholdning og fællessang med gode, gamle og kendte sange.

Der er flere grunde til, at Ældrerådet inviterer til Ældredag. Først og fremmest er der en tradition for, at Ældreråd i hele Danmark hvert år holder et arrangement for at markere FN's internationale Ældredag. Og så handler det også om at mødes med de ældre i Vejle Kommune og invitere til fællesskab med andre:

- Det er en god måde at møde de mennesker, vi repræsenterer, og høre mere om, hvad de er optaget af, så vi hele tiden har fingeren på pulsen. Vores synspunkter får større vægt, når vi repræsenterer holdninger fra et bredt udsnit af ældre i kommune, siger Hans Erik Pedersen, som håber på stor opbakning til arrangementet.

Tilmelding på www.vejle.dk/ældredag2019. Frist for tilmelding er 1. oktober 2019. Der er 200 pladser, som uddeles efter først-til-mølle.

14.00-14.10: Velkomst v. Hans Erik Pedersen, formand for Ældrerådet
14.10-14.20: Oplæg v. Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget
14.20-14.30: Ældrerådets virke v. Hans Erik Pedersen, formand for Ældrerådet
14.30-15.15: "Generationer mødes - inddragelse, samskabelse og relationer mellem generationer" v. Belinda Hornshøj fra HeartWork og Aase Jonassen, demenskoordinator på Lind Plejecenter
15.15-15.50: Kaffebord
15.50-16.50: Musikalsk indslag v. CashBlack
16.50-17.00: Tak for i dag

Der er fællessang i løbet af eftermiddagen.

Hans Erik Pedersen, formand for Ældrerådet i Vejle Kommune, tlf. 41 81 55 00.