7. august 2018

Lev din indre ildsjæl ud med Sundhedsagentuddannelsen

Byhaver, lektiecafe og fælles madlavning er nogle af de aktiviteter, som frivillige sundhedsagenter har startet. Brænder du for at lave en aktivitet? Så kan du blive klædt på med viden og praktisk erfaring på Sundhedsagentuddannelsen, der starter igen mandag d. 10. september

For Silke Zeynal bød Sundhedsagentuddannelsen på fællesskab og undervisning i spændende emner om sundhed og trivsel. Men ikke kun det. Uddannelsen var en øjenåbner for Silke som menneske. Hun er glad for arbejdet i sin frisørsalon, og som mor til to piger keder hun sig aldrig. Men der manglede noget:

"Sundhedsagentuddannelsen er en af de bedste ting, der er sket i mit liv. I frisørsalonen kommer kunderne hurtigt ind og ud af døren, og jeg manglede det sociale. På kurset fandt jeg ud af, at jeg er god til at lytte og elsker at hjælpe andre mennesker. Det giver mig meget, og selvtilliden vokser, når du kan mærke, at du er god til noget, " siger Silke Zeynal, der godt kunne tænke sig at arbejde mere med integration i fremtiden.

Brænder for at bryde tabuer
Under uddannelsen starter agenterne en aktivitet, som de brænder for. Silke Zeynal og fem andre sundhedsagenter valgte at starte projektet "Mad og fællesskab" op i Kvartershuset i Løget. Målet med Mad og Fællesskaber var etat bryde fordomme og fremme integrationen. Og det er lykkes godt, fortæller Silke Zeynal:

"Vi kommer tæt på hinandens kulturer og bliver klogere på hinanden ved at tale om emner, der er til debat. Her er der ingen dumme spørgsmål. Det er fx ok at spørge mig, hvorfor jeg fx går med tørklæde, eller hvorfor vores mænd aldrig er med til fællesspisning" siger Silke, der flyttede med hendes forældre til Danmark fra Tyrkiet, da hun var fire år gammel.

Mad og Fællesskaber kører stadig og er åbent for alle hver anden mandag. Selvom danskerne på Mad og Fællesskaber foretrækker tyrkisk yoghurt suppe el. anden ny mad, holder Silke fast i, at der også skal danske retter på bordet af hensyn til de deltagere, der kommer fra et andet land:

"Det er vigtigt at forstå den kultur du lever i - maden og traditionerne omkring årstiderne er en vigtig del af kulturen. Jeg kan selv huske, hvordan jeg som lille undrede mig over, hvad jul og risengrød var. Min mor prøvede, men det lykkedes ikke så godt," smiler Silke, der senere lærte at lave hakkebøffer, brun sauce og andre eksotiske retter i skolen, ved siden af de traditionelle tyrkiske retter.

Det er Vejle Kommune og Helhedsplanerne i Løget og på Nørremarken, der står bag uddannelsen. Det kræver ingen forudsætninger at blive Sundhedsagent ud over et godt hjerte, et godt humør og lysten til at arbejde med sundhed og trivsel. Uddannelsen er gratis.  Uddannelsen foregår mandage fra kl. 10.30 -13.00 i Kvartershuset, Løget Høj 2A. Næste hold starter 10. sep. Alle kan være med.

Læs mere på www.vejle.dk/sundhedsagent

Susanne Petersen