14. januar 2020

Trekantområdets Brandvæsen holder nytårsparole

Lørdag den 18. januar klokken 10 - 12 holder Trekantområdets Brandvæsen sin traditionsrige nytårsparole.

Pressen er velkommen til parolen, som holdes på brandstationen i Skodborg. Gl. Vejenvej 2, 6630 Rødding.

Trekantområdets Brandvæsen er et fælles brandvæsen mellem Vejle, Billund, Vejen, Kolding, Fredericia og Middelfart Kommuner. Nytårsparolen går på skift mellem de seks kommuner, og i år er valget faldet på Vejen Kommune og station Skodborg.

Station Skodborg er en af de 20 brandstationer i Trekantområdets Brandvæsen og er samtidig et frivilligt brandværn. De frivillige brandværn er et særligt sønderjysk fænomen, som trækker historiske tråde tilbage til Sønderjyllands tyske tid.

År 2020 er samtidig 100 året for Genforeningen, og ved at vælge Skodborg ønsker Beredskabskommissionen at sætte fokus på Genforeningsåret og festlighederne, som holdes igennem hele jubilæumsåret. I Trekantområdets Brandvæsen findes der i alt 5 frivillige brandværn, som alle ligger syd for Kongeåen.

Ved nytårsparolen uddeles samtidig hæders- og anciennitetstegn til en lang række brandmænd.

Ny fane indvies
Ved dette års nytårsparole ved Trekantområdets Brandvæsens nye fane ligeledes blive indviet.

Til at slå de 3 søm i fanen vil Deres Excellencer Greveparret af Rosenborg slå det første søm i på vegne af Kongehuset, mens formanden for Danmarks Samfundets Vejle afdeling Steen Samuelsen vil slå søm nummer 2 i for fædrelandet. Søm nummer 3, som bliver slået i for Trekantområdets Brandvæsen, vil blive slået i af formanden for Trekantområdets Brandvæsen, borgmester Ib Kristensen.

Ligesom sidste år, så deltager der repræsentanter fra samarbejdspartnere, folketingsmedlemmer og fra Schleswig brandvæsen. Schleswig er Vejles venskabsby og har været samarbejdspartner til Vejle Kommune igennem mange år.

Liste over hæders- og anciennitetstegn.pdf