21. maj 2019

Løvebrøl og brillebjørne sætter rammen for fremtidens oplevelser i Vejle

Hvordan skal fremtidens oplevelser se ud i Vejle Kommune? Det diskuterer 120 ildsjæle fra kommunens turisterhverv til konferencen "Fremtidens oplevelser" i Givskud Zoo den 22. maj.

Vejle Kommune og VisitVejle inviterer landets skarpeste oplevelsesprofiler og lokale turisterhverv til at lægge hovedet i blød, for at samle viden og nye ideer til kommunes nye erhvervspolitik.

- Vejle er Danmarks sjette-største turismekommune målt på omsætning, og kommunens hoteller og campingpladser oplever rekordhøje overnatningstal. Så turisme og oplevelser er blevet en væsentlig vækstfaktor og er helt naturligt at tænke ind i erhvervspolitikken, fortæller erhvervs- og turismechef i Vejle Kommune, Morten Damgaard Nielsen.

- Vores mål er at få turisme og oplevelser endnu mere integreret i kommunens erhvervsudvikling, dels ved at turismen i sig selv bliver prioriteret, og dels ved at turismen i højere grad bliver en driver for vækst og udvikling uden for sin egen værdikæde, siger Morten Damgaard Nielsen

Iværksætteri, digitalt lederskab og nye partnerskaber
Tre store oplevelsesprofiler kickstarter konferencen med deres innovative tilgang til oplevelseserhvervet:

Tine Thygesen er digitaliseringsekspert, serieiværksætter og CEO i The Creators Community, og deler hendes viden om, hvordan iværksætteri, digitalt lederskab og teknologi kan forme fremtidens oplevelser.

Anja Sfyrla fra Gottlieb & Co og Morten Jensen fra BC Hospitality Group fortæller, hvordan fremtidens oplevelser kræver nye, strategiske partnerskaber. De ved, hvad de snakker om, for de har selv skabt partnerskaber mellem turismeaktører og bl.a. FC Midtjylland, Twentieth Century Fox, BoConcept og Lakrids by Bülow.

Samtalesaloner sætter deltagernes viden i spil
Inspirationen tages videre i tre separate samtalesaloner, hvor deltagerne biddrager med deres gode ideer inden for temaerne konferencer, familieturisme og kultur- og naturturisme, godt hjulpet på vej af dygtige inspiratorer på hvert område.

Allan Tambo Christiansen, kongreschef i VisitAarhus kickstarter snakken om konferencer, Morten Hechman Andersen fra Givskud Zoo sætter scenen for familieturisme, og kulturdirektør Sofie Plenge er ved roret, når snakken går om natur- og kultur-oplevelser.

Nye oplevelser i nyt turismelandskab
Fremtidsblikket på turisme og oplevelser er højaktuelt, fordi det danske turismelandskab netop nu gennemgår store forandringer. Den såkaldte "Turismelov", der blev vedtaget sidste år, lægger op til en omorganisering af alle landets turistorganisationer til færre og større turisme-hubs.

Hvad det betyder for Vejle er endnu ikke fastlagt, men står det til erhvervs- og turismechef, Morten Damgaard Nielsen, så skal Vejle Kommune søge at fastholde og videreudvikle sin position som en af landets største turistkommuner.

Løvebrøl, brillebjørne og melorme
En ting er sikkert, og det er, at med Givskud Zoo som ramme for konferencen, bliver dagen en oplevelse i sig selv. Givskud Zoo har netop i år 50 års jubilæum med at skabe mindeværdige oplevelser for danske og udenlandske børnefamilier og dyreentusiaster, og ved om nogen, hvordan man skaber gode oplevelser.

I løbet af dagen kommer alle sanser i spil, for eksempel når snakken går til et soundtrack af løvebrøl og glade zoo-gæster, og smagsløgene udfordres af eksotisk frokost og melorme i netværksbaren.

Og selvom deltagerne får travlt med at netværke med hinanden, vil direktør for Givskud Zoo, Richard Østerballe, også sørge for, at der bliver mulighed for at lære parkens nye beboere, brillebjørnene, bedre at kende.

Invitation - Fremtidens oplevelser (turisme).pdf

Morten Damgaard Nielsen, erhvervs- og turismechef, tlf. 40 33 00 02