Vejle vedtager ny bosætningsstrategi: Flere tilflyttere og vækst i balance

Vejle fra luften.jpg

Byrådet i Vejle Kommune vedtog onsdag en ny bosætningsstrategi, der sætter nye ambitiøse mål for, hvordan kommunen skal udvikle sig befolkningsmæssigt frem mod 2030.

Vejle skal være for alle. Vejle skal have flere borgere. Og der skal være tilflytning og udvikling i hele kommunen.

Sådan lyder nogle af overskrifterne i Vejle Kommunes nye bosætningsstrategi med titlen "Bosætning i Balance", som blev vedtaget på onsdagens byrådsmøde. Med den nye strategi opjusterer kommunen sit mål for, hvor mange nye borgere man ønsker at vokse med om året.

Hidtil har målet været 1000 nye borgere om året, men i de kommende år skal der sættes turbo på udviklingen. Ifølge den nye strategi går Vejle Kommune efter at vokse med 1500 borgere om året. Samtidig understreges det i strategien, at man ønsker en positiv tilvækst i landområder, lokalbyer og i Vejle by.

- Det er en markant opjustering, fastslår Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen, der er overbevist om, at det også er en realistisk målsætning:

- Med den nye bosætningsstrategi sætter vi nye ambitiøse mål for, hvordan Vejle Kommune skal udvikle sig på længere sigt. I det seneste årti har vi oplevet en positiv udvikling og en markant vækst, og det ønsker vi at bygge videre på i de kommende år med gode rammer om det gode liv for alle i hele kommunen, siger borgmesteren.

Fokus på børnefamilier og kvalificeret arbejdskraft

Bosætningsstrategien, der nu er vedtaget, sætter rammerne for kommunens arbejde med at tiltrække tilflyttere frem mod 2030. Alle aldersgrupper skal være velkomne i Vejle Kommune, men kommunen vil især gå målrettet efter at tiltrække unge og studerende samt børnefamilier.

- Vi ved, at unge og småbørnsfamilier er nogle af de alders- og befolkningsgrupper, der flytter mest. Derfor har vi et naturligt fokus på at tiltrække disse grupper, der er i etableringsfasen af deres liv. Samtidig er det også vigtigt, at vi tiltrækker kvalificeret arbejdskraft, så vores virksomheder har mulighed for at ansætte dygtige medarbejdere, der kan sikre fornyet vækst, fastslår Jens Ejner Christensen.

Overordnet set er Vejle Kommune i en god position til at nå de nye mål. Forud for vedtagelsen af den nye strategi har kommunen foretaget en image- og kendskabsanalyse, hvor danskere er blevet spurgt til deres indtryk af Vejle Kommune som bosætningskommune.

Analysen viser, at næsten hver anden dansker har et meget eller overvejende godt indtryk af Vejle Kommune. Samtidig kender danskerne Vejle Kommune som et område, hvor der er adgang til smuk natur og grønne områder. Netop dette kriterie angiver danskerne som det vigtigste for deres kommende beslutning om at flytte.

Derudover viser analysen, at hver femte dansker finder det sandsynligt, at de vil flytte inden for de næste fem år. Og mere end hver tiende af dem, der forventer at flytte mener, at Vejle Kommune kunne være en attraktiv kommune for dem at bosætte sig i.

Vækst og udvikling i hele kommunen

Væksten i Vejle Kommune har været udtalt, men det er ikke kun i Vejle by, at der har været vækst. Børkop havde eksempelvis den største procentvise befolkningsvækst fra 2015 til 2020, og netop vækst og udvikling i lokalområderne er en central ambition i kommunens nye bosætningsstrategi.

- Vores mindre byer har rigtig meget at byde på, og vi oplever, at flere og flere danskere vægter adgang til naturen, trygheden og fællesskabet højt når de skal vælge, hvor de skal slå sig ned. Vi har en række stærke og trygge lokalsamfund i Vejle Kommune med gode skoler, daginstitutioner og et godt foreningsliv, og der vil vi sikre, at den positive udvikling fortsætter, så vi har gode bosætningsmuligheder i hele kommunen, siger Jens Ejner Christensen.

En del tyder da også på, at danskerne er blevet mere opmærksomme på lokalområdernes værdier. Blandt danskerne, der er blevet spurgt i Vejle Kommunes image- og kendskabsanalyse, mener to ud af tre, at landområder og mindre lokalsamfund er særligt attraktive at bo og leve i. Særligt danskere, der er bosiddende i Jylland eller på Fyn finder lokalområder attraktive.

Bosætning i Balance - Bosætningsstrategi 2030.pdf

Jens Ejner Christensen, borgmester, tlf. 2016 3214