21. januar 2019

Nu hædres elever og lærlinge på Rådhuset

Dygtige unge, der har gennemført en faglig erhvervsuddannelse med udmærkelse, bliver hædret på Vejle Rådhus i slutningen af januar.

Der er brug for hænder på arbejdsmarkedet. Især dygtige, veluddannede hænder, som kan bidrage til den vækst, erhvervsvirksomhederne oplever. Derfor vil Vejle Kommunes Arbejdsmarkedsudvalg hædre dem, som har klaret sig allerbedst på de erhvervsrettede uddannelser sidste år.

Udvalget vil på den måde skabe opmærksomhed om de mange muligheder, man i dag får med en faglig erhvervsuddannelse. Forhåbningen er, at den øgede opmærksomhed smitter af på de unges uddannelsesvalg, så erhvervslivet får flere veluddannede kandidater til ledige stillinger. Mange virksomheder mangler kvalificerede medarbejdere, og intet tyder på, at behovet bliver mindre i de kommende år.

Det var Martin Jensen (A), der oprindeligt kom med ideen om en hædring, som der var fuld opbakning til blandt udvalgets øvrige medlemmer. Det fortæller udvalgsformand, Anja Daugaard (LA), og fortsætter:

"Der er ingen tvivl om, at vi fremover får brug for flere faglærte. Samtidig har vi en ide om, at mange unge ikke vælger erhvervsuddannelserne, fordi de og deres forældre ikke kender nok til dem. Og det er ærgerligt, for de åbner dørene til rigtig mange spændende karrierer i dag. Så jeg håber, at vores initiativ kan bidrage til, at flere vælger den retning i deres uddannelse."

Udvalget har inviteret de unge og deres forældre til et arrangement på Vejle Rådhus den 29. januar, og det er hensigten, at hædringen skal være en årlig tilbagevendende begivenhed.

Det er imidlertid ikke helt enkelt, at finde frem til alle dem, der fortjener hæderen. Derfor vil det i år kun være studerende fra Syddansk Erhvervsskole samt Social- og Sundhedsskolen i Vejle, der kontaktes direkte. Men andre interesserede, der mener at opfylde kriterierne, er meget velkomne til selv at kontakte Jobcenter Vejle. Skriv eller ring til Niels Christian Nielsen på NICNI@vejle.dk / 30 31 55 65.

Fakta

- Arbejdsmarkedsudvalget vil en gang om året hædre unge, der har gennemført en erhvervsuddannelse med udmærkelse.
- Hæderen tildeles lærlinge og elever, der året før har afsluttet en erhvervsfaglig uddannelse inden for industri eller håndværk på en virksomhed i Vejle Kommune eller som selv er bosiddende i Vejle Kommune.
- For at komme i betragtning, skal den unge have opnået uddannelsens højeste udmærkelse.

Anja Daugaard (LA) - Formand for Arbejdsmarkedsudvalget
Mail: anjda@vejle.dk