Vejle Kommune indgår nyt Tour de France-samarbejde med Jelling Musikfestival

Samarbejdet skal styrke den gule folkefest med fokus på fællesskab og frivillighed, og samtidig lægge grundstenene til noget, der kan leve videre - også længe efter cykelrytterne er kørt ud af kommunen.

20190717TDF0017-A.S.O._Alex_BROADWAY.jpg

Foto: A.S.O. Alex BROADWAY

Når Vejle Kommune er vært for 3. etape af Tour De France 2022 er det ikke kun cykelryttere og tilskuere, der kommer til at præge bybilledet. Flere hundrede frivillige skal hjælpe med alt fra at guide borgere og tilskuere til at varsle rytterne om forhindringer på ruten. Vejle Kommune og Festivalfonden af 2006 (Jelling Musikfestival) har derfor indgået et nyt samarbejde om etableringen af et korps af lokale frivillige, der får muligheden for at opleve Tour-starten helt tæt på og samtidig bliver klædt på til opgaven som frivillig.

Målet med samarbejdet er både at sikre arbejdet med frivillige i forbindelse med Tour De France og ikke mindst at udvikle en ny model for arbejdet med frivillige i Vejle Kommune i fremtiden

- Vejle Kommune er vant til store events, men holdet bag Jelling Musikfestival har virkelig værdifuld erfaring med frivillige, som vi gerne vil trække på. Med hjælp og inspiration fra Festivalfonden kan vi bygge en helt ny model for Vejle Kommunes arbejde med frivillige, som kan bruges senere hen til eksempelvis Landsstævnet 2025. Derfor er det oplagt, at vi bruger og bygger videre på Tour de France-værtsskabet, siger Ulla Varneskov, chef for Idræt, events og fællesskaber i Vejle Kommune.

Vejle Kommune og Jelling Musikfestival har som en del af det nye samarbejde valgt at ansætte Peter Caspersen, som ansvarlig for frivillighed i forbindelse med Tour de France i Vejle. Peter Caspersen har tidligere arbejdet med frivillighedsindsatser på Grønkoncert og musikfestivalerne NorthSide og Tinderbox.

Vejle Kommune forventer at åbne for tilmelding som frivillig via hjemmesiden tour.vejle.dk.i starten af 2022.

Nyt team til fanzoner
Nogle af de steder, man kan møde frivillige under Tour De France i Vejle, er i de fire fanzoner.

Fanzonerne bliver placeret i Mariaparken og på toppen af Koldingvej i Vejle by, samt i Jelling og Ødsted. I alle fanzoner vil der være storskærme og en række aktiviteter. De aktiviteter er endnu ikke på plads, men det er til gengæld holdet, der skal få dem til at ske.

Det består af Tor Futtrup fra Vejle Musikteater, citychef ved City Vejle Andreas Kiis Antonsen, og Jonas Rørdam, som var projektleder på den netop afviklede Grupetto Festival i Vejle.

- Vi har samlet et stærkt team af erfarne eventmagere og kreative sjæle, der uden tvivl vil gøre fanzonerne til en uforglemmelig oplevelse for både vores egne borgere og alle vores gæster udefra, siger Ulla Varneskov, chef for Idræt, events og fællesskaber i Vejle Kommune.

Se mere om Tour de France i Vejle på www.tour.vejle.dk

Ulla Varneskov, chef for Idræt, events og fællesskaber i Vejle Kommune, tlf. 29 25 59 22, ullva@vejle.dk

Jacob Rasmussen, projektleder for Tour de France i Vejle, tlf. 61 22 01 69, jacra@vejle.dk