27. maj 2020

Godt 200.000 puljekroner til 14 natur- og stiprojekter

Natur- og Miljøudvalget har prioriteret naturudvikling, biodiversitet og rekreative tiltag i naturen højt i årets uddeling af Natur og stipuljemidlerne.

14 projekter har i år modtaget i alt 216.837 kroner af Natur- og stipuljen. Foto: Klaus Elmer Balleby

216.837 kroner. Så mange penge har Natur- og Miljøudvalget besluttet at fordele på i alt 14 projekter fra Natur- og stipuljen.

- Vi har i år modtaget mange gode ansøgninger til spændende projekter, der både udvikler vores natur, øger biodiversiteten, giver bedre adgang til og skaber aktiviteter i vores smukke natur. Det er en stor fornøjelse at se det frivillige engagement, der spirer i kommunen, siger Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget, der har bidt særligt mærke i de mange ansøgninger i en svær tid:

- Hele landet har været begrænset af corona, og alligevel har så mange lyst til at udvikle natur og friluftsliv. Den store passion for naturen og aktiviteter i den passer i øvrigt rigtigt godt overens med den brugerundersøgelse, vi netop har fået lavet, der viser, at kommunens borgere, også før corona, bruger naturen mere end tidligere.

Ejerskab til ildsjæle

I alt 17 projekter nåede at søge om tilskud inden ansøgningsfristen 1. april, og heraf har 14 projekter modtaget støtte.

Natur- og stipuljen har eksisteret siden 2007 og har til formål at støtte lodsejere, organisationer og lokalråd, der lægger et stort, ulønnet arbejde i naturpleje-, naturgenopretnings-, frilufts- og stiprojekter til gavn for alle i kommunen.

- Vi ønsker med Natur- og stipuljen at give lokale indsatser en økonomisk håndsrækning, og vi har gennem årene med puljen oplevet mange gode og spændende samarbejder udvikle sig, siger udvalgsformanden.

Fakta:

Find inspiration til gode oplevelser i naturen:

• www.vejle.dk/borger/vaer-aktiv/aktiv-i-naturen/film-om-naturen-i-vejle/
  • www.vejle.dk/borger/vaer-aktiv/aktiv-i-naturen/naturperler-steder-du-skal-se/