17. september 2018

Ældredag om ensomhed og fællesskab

Den 9. oktober inviterer Ældrerådet igen alle 60+ borgere i Vejle Kommune til Ældredag i Bygningen. Det bliver en eftermiddag med fokus på både ensomhed og fællesskab med kaffebord, fællessang og socialt samvær.

Laif M. Lauridsen, Lise Bro og Arne Mariager underholder til Ældredagen 2018.

- At være ensom er ikke sjovt. For langt de fleste er det afgørende, at de har et godt fællesskab med andre. Det rammer hårdt på identiteten og tilfredsheden med livet, når vi ikke er en del af fællesskaber. Desværre står det skidt til med fællesskabsfølelsen: Flere og flere danskere føler sig ensomme, fortæller Hans Erik Pedersen, formand for Ældrerådet og fortsætter:

- Derfor har vi valgt ensomhed og fællesskab som emne for årets ældredag, hvor vi vil fokusere på, hvordan vi som samfund kan give alle mulighed for en plads i fællesskabet. Det vil direktøren for konsulentvirksomheden Marselisborg Consulting, som står bag en landsdækkende undersøgelse af, hvem ensomhed oftest rammer, og hvad der kan gøres, komme med bud på.

På Ældredagen er det også muligt at hilse på medlemmer af Ældrerådet og høre om det ældrepolitiske arbejde. Efter kaffen er der musikforedrag, underholdning og fællessang med gode, gamle og kendte sange.

Der er flere grunde til, at Ældrerådet inviterer til Ældredag. Først og fremmest er der en tradition for, at Ældreråd i hele Danmark hvert år holder et arrangement for at markere FN's internationale Ældredag.

Dernæst handler det om at mødes med de ældre i Vejle Kommune og invitere til fællesskab med andre: - Det er en god måde at møde vores medborgere på og høre, hvad der rører sig i Vejle Kommune. Vores synspunkter får større vægt, når vi til møder med politikere repræsenterer holdninger fra et bredt udsnit af ældre i kommune, siger Hans Erik Pedersen, som håber på stor opbakning til arrangementet.

Tilmeld dig på www.vejle.dk/ældredag2018. Frist for tilmelding er 1. oktober 2018. Der er 200 pladser, som uddeles efter først-til-mølle.

--------------------

14.00-14.20: Velkomst v. Hans Erik Pedersen, formand for Ældrerådet
14.20-14.30: Oplæg v. Kenneth Fredslund Pedersen, formand for Seniorudvalget

14.30-15-15: "Ensomhed - og hvad gør vi ved den?" v. Dorit Wahl-Brink, direktør i konsulentvirksomhed Marselisborg Consulting

15.15-15.45: Kaffebord

15.45-16.45: Musikforedrag og underholdning v. Lise Bro, Arne Mariager og Laif M. Lauridsen

16.45: Tak for i dag

Der er fællessang i løbet af eftermiddagen.

Hans Erik Pedersen, formand for Ældrerådet i Vejle Kommune, tlf. 41 81 55 00 /mobil 23 81 90 36