5. oktober 2020

Vejle-Prisen gik til en bynær oase, et p-hus og enfamiliehuse

Skyttehushaven, parkeringshuset på Kabbeltoft og enfamiliehusene på Katrinelund i Tirsbæk Bakker blev alle belønnet med Vejle-Prisen 2019 på Arkitekturens Dag mandag 5. oktober. Skyttehushaven vandt desuden Borgernes Arkitekturpris.

Den mere end 160 år gamle Skyttehushave blev sidste år indviet efter en gennemgribende renovering. Den blev både præmieret med Vejle-Prisen 2019 og Borgernes Arkitekturpris på Arkitekturens Dag.

Renoveringen af Skyttehushaven kom især i stand efter et stort bidrag fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Sygehus Lillebælt, Vejle Sygehus' p-hus på Kabbeltoft vinder Vejle-Prisen 2019 sammen med Skyttehushaven og Katrinelund 42-50.

Dommerkomiteen fremhæver særligt det grønne islæt i form af træer og bunddækkende planter i midten af p-huset i sin begrundelse for Vejle-Prisen 2019.

RAVN Arkitektur står bag stregerne til Katrinelund 42-50, som dommerkomiteen kalder for en "meget vellykket parcelhusudstykning".

Enfamiliehusene på Katrinelund 42-50 i Tirsbæk Bakker vandt også Vejle-Prisen 2019.

I mere end 160 år har vejlenserne haft sit eget yndet udflugtsmål, Skyttehushaven, som en bynær oase. Sidste år genåbnede Skyttehushaven, efter en gennemgribende renovering, med otte nye spændende haverum med mange forskellige plantearter, ny sandstrand, ny stenmole, nye stier og ikke mindst en ny træscene.

Denne forvandling udløste både Vejle-Prisen 2019 og Borgernes Arkitekturpris på Arkitekturens Dag mandag 5. oktober, der fandt sted i Jakob Gadesalen i Vejle Musikteater og med efterfølgende fernisering på Vejle Kunstmuseum.

433 stemmer på Skyttehushaven

I alt valgte 943 borgere at stemme på deres favorit til Borgerens Arkitekturpris enten via kommunens hjemmeside, Instagram eller Facebook. Af dem pegede 433 borgere på Skyttehushaven som vinder af prisen.

Bag Skyttehushavens renovering står A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Vejle Kommune i samarbejde med RAVN Arkitektur og landskabsarkitekt SLA. Vejle Kommune belønnes dog ikke.

Skyttehushaven er dog ikke ene om at blive belønnet med Vejle-Prisen 2019. Prisen uddeles også til to øvrige projekter, der skiller sig særligt ud blandt de boliger og bygninger, der blev rejst og taget i brug sidste år.

P-hus med grønt islæt

Sygehus Lillebælt, Vejle Sygehus indviede sidste år et nyt parkeringshus, der med sin runde form passer fint ind på hjørnet af Horsensvej og Skovgade.

Her fremhæver dommerkomiteen særligt, at parkeringshuset er opført som en glidende rampe uden lodrette søjler imellem parkeringspladserne og med et grønt islæt, som træer og bunddækkende planter giver i midten af p-huset.

En anden særlig ting ved parkeringshuset er de transparente glaslameller, der står halvt åbne og giver et godt dagslys inde i parkeringshuset, og som samtidig LED-belyses om aftenen og oplyser huset - sågar i andre farver ved særlige lejligheder.

Bag parkeringshuset står Region Syddanmark i samarbejde med Årstiderne Arkitekter part of Sweco.

Vellykket parcelhusudstykning

Tredje vinder af Vejle-Prisen 2019 findes på Katrinelund 42-50 i Tirsbæk Bakker i Bredballe. Dommerkomiteen udtaler, at der er tale om "en meget vellykket parcelhusudstykning bestående af både ens dobbelthuse og fritliggende boliger udstykket som sokkelparceller uden synlige skel mellem boligerne. Boligerne er elegant tilpasset landskabet i et flot samspil med naturen."

Bag enfamiliehusene står Katrinelund A/S i samarbejde med RAVN Arkitektur.

Fakta

• Vejle-Prisen er en del af Vejle Kommunes arkitekturpolitik og er blevet uddelt siden 1972. Prisen er skabt, fordi Vejle Kommune ønsker at sætte fokus på arkitektonisk kvalitet i nybyggeri, i byrum, parker og pladser, samt i restaurering af gamle bygninger.
  • Afstemning om Borgernes Arkitekturpris foregår en gang om året i september måned, hvor borgerne kan stemme på de nominerede projekter via Vejle Kommunes Facebook, Instagram og hjemmeside.
  • Teknik & Miljø nedsætter en intern Vejle-Pris-gruppe, som sammen med en fagdommer udpeget af Arkitektforeningen udvælger bygninger og anlæg, der er taget i brug året før, præmieringerne finder sted.
  • Det er byrådet, der på baggrund af Teknisk Udvalgs anbefaling tager den endelige beslutning om, hvem der skal præmieres.
  • I år var der nomineret i alt seks projekter til Vejle-Prisen. De tre vindere belønnes med et diplom til både bygherre og arkitekt.

Skyttehushaven:

Bygherre: Vejle Kommune, stadsarkitekt Lisbet Wolters, liwol@vejle.dk, tlf.: 20 33 94 68.

Stor bidragsyder: A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, kontaktinfo:  Pernille Illum, pernille.illum@ap.mollerfonde.dk  Tlf.: 33 63 34 35.

Arkitekt: SLA landskabsarkitekter, aarhus@SLA.dk og RAVN Arkitektur, Søren Ravn, sr@ravnarkitektur.dk, tlf.: 75 83 40 77.

Region Syddanmarks P-hus, Kabbeltoft 10, Vejle:

Bygherre: Region Syddanmark, formand for Anlægs- og Innovationsudvalget, Karsten Uno Petersen, kup@rsyd.dk, tlf.: 21 63 11 93 og vicedirektør i Bygningsafdelingen, Peter Holm, Peter.Holm@rsyd.dk, tlf.: 29 20 16 10.

Arkitekt: Årstiderne Arkitekter part of Sweco, tlf.: 70 24 10 00.

Katrinelund 42-50, 7120 Vejle Øst:

Bygherre: Katrinelund A/S, Morten Hansen, mh@tirsbaekbakker.dk, tlf.: 40 16 34 55.

Arkitekt: RAVN Arkitektur, Søren Ravn, sr@ravnarkitektur.dk, tlf.: 75 83 40 77.