1. februar 2018

Fremtidens Vejle i 3D

Bylaboratoriet i Vejle åbner for en ny sæson med fremtiden for øje - både i en ny udstilling Fremtidens Vejle og i et nyt 3D Virtual Reality-studie

Prognoserne spår, at der i 2050 kan være op mod 100.000 indbyggere i Vejle by. I Bylaboratoriets nye udstilling Fremtidens Vejle kan du blive klogere på, hvordan vi sammen gør Vejle til en attraktiv og god kommune at leve i - også i fremtiden.

Fremtidens Vejle

Udstillingen stiller bl.a. spørgsmål som:

·         Kan vi indrette byer, så vi bliver sundere af at leve i dem?

·         Kan vi designe byer, så de inviterer til fællesskab?

·         Hvad er en digital by, og hvad kan den hjælpe os med?

·         Hvorfor er det godt at tage del i udviklingen af sit lokalområde?

Og så zoomer udstillingen ind på seks vigtige principper, der er er med til skabe det gode liv i Fremtidens Vejle: En grønnere by, Aktive bymidter, Bykvarterer med kant, Forbindelser og Flow, Aktive borgere og Den digitale by.

-      Der er fuld fart på udviklingen i Vejle Kommune. Vi har en befolkningsvækst på ca. 1.000 borgere om året, nye virksomheder flytter hertil, og nye boligbyggerier er på vej. Samtidig har vi også en række udfordringer, som vi skal håndtere og finde gode løsninger på. Det gælder f.eks. mobilitet og klima. Fremtiden vedrører os alle sammen, og udstillingen i Bylaboratoriet er et godt udgangspunkt for at gå i dialog i hele kommunen om udviklingen af vores byer og nærområder, siger formand for Teknisk Udvalg Christoffer Melson.

-      I dag har vi en meget større viden om, hvad der skaber den gode by, end vi havde for bare 20 år siden. Det giver os mulighed for at lave klog byudvikling, der skaber rammerne for det gode liv, og som samtidig løser nogle af vores samfundsudfordringer, påpeger direktør for Teknik & Miljø Michael Sloth.

Nyt 3D Virtual Reality-studie
Bylaboratoriet indvier samtidig et nyt 3D-studie. Vejle Kommune er den første kommune i Danmark, der investerer i et 3D-studie. Her bliver der adgang til fremtiden. Og til fortiden. Og til en verden, der kun er fiktion. Her er fremtidens Vejle i 3D. Man kan se, hvilke projekter der er på vej, hvor store de bliver, og hvordan de passer til virkeligheden. I 3D-studiet bliver nye og spændende data tilgængelige på nye måder.

Lisbet Wolters, som er stadsarkitekt i Vejle Kommune, siger:

- De nye digitale værktøjer giver mulighed for at gøre arkitektur og byudvikling meget mere tilgængelig for alle, fordi det ikke kræver faglig viden at forstå en 3D-model. Det skaber samtidig større sikkerhed for investeringerne, når vi kan teste nye byggerier og projekter i den digitale bymodel, inden de føres ud i livet.

Vild med vand
Vejle by er et af ti områder på landsplan, der er udpeget som særligt oversvømmelsestruede. Derfor arbejder Vejle Kommune med, hvordan vandet kan blive et aktiv og skabe nye oplevelser. I udstillingen "Fremtidens Vejle" kan de besøgende selv skabe virtuelle oversvømmelser på en stor model af Vejle og se, hvordan kommunen arbejder med bl.a. stormflodssikring og regnvandsløsninger.

Byg fremtidens by
I værkstedet kan man bygge sin egen fremtidsby og få idéer til, hvordan man kan bidrage til at udvikle sit lokalområde, sin by eller sin kommune. Der er også mulighed for at hente Vejle Kommunes arkitektur-app og blive inspireret til at tage på en arkitekturtur i byen eller rundt i kommunen på egen hånd.

3D-workshop i vinterferien

I begyndelsen af vinterferien er der 3D-workshops i Bylaboratoriet, hvor man kan tage 3D-briller på og bevæge sig rundt i det helt nye Virtuel Reality-studie. Smart City-koordinator Jette Vindum guider de besøgende på en vild tur gennem byens rum og bygninger. Der er workshops lørdag 10. februar kl. 11-12 og kl. 13-14. Der er ingen tilmelding - alle er velkomne.

Økolariet

Samtidig med at udstillingen Fremtidens Vejle åbner i Bylaboratoriet, åbner Økolariet også en ny sæson med særudstillingen Biodiversitet - naturen i ubalance.

Den officielle åbning
Fremtidens Vejle åbnes officielt af formand for Teknisk Udvalg Christoffer Melson fredag 9. februar kl. 11. Samtidig åbner formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund Økolariets udstilling Biodiversitet - naturen i ubalance.

Den officielle åbning er for et indbudt publikum. Pressen er meget velkommen.

Udstillingen vil være åben for offentligheden fra lørdag 10. februar kl. 10 og kan ses hele året.

Bylaboratoriet er en del af Økolariet og ligger på adressen Dæmningen 11, 7100 Vejle. Bylaboratoriet har åbent alle dage i vinterferien fra lørdag 10. februar til og med søndag 18. februar kl. 10-16. Derefter er de normale åbningstider alle dage kl. 10-16.

Vedhæftet billeder fra 3D-studiet (øverst) og fra Bylaboratoriet med den virtuelle stormflodsmodel (nederst). Foto: Vejle Kommune

Formand for Teknisk Udvalg Christoffer Melson, tlf.: 26 28 82 02; e-mail: chram@vejle.dk

Direktør for Teknik & Miljø Michael Sloth, tlf.: 76 81 22 00; e-mail: mislo@vejle.dk
Stadsarkitekt Lisbet Wolters, Byer & Land, Teknik & Miljø, Vejle Kommune.

Mail: liwol@vejle.dk; tlf.: 20 33 94 68.

Teamkoordinator Camilla Jørgensen, Projektudvikling, Teknik & Miljø, Vejle Kommune.

Mail: camjo@vejle.dk; tlf.: 76 81 22 43

Projektudvikler Jette Vindum; Projektudvikling, Teknik & Miljø, Vejle Kommune.

Mail: jevin@vejle.dk; tlf.: 24 76 63 33