2. juli 2021

Udviklingen af Vejle Brandvæsen skrider planmæssigt frem

Udviklingen af kommunens eget beredskab går efter planen med både økonomi til indkøb af materiel og fordeling af medarbejderne på plads.

Havnen.jpg

Arbejdet med at gøre Vejle Brandvæsen klar fra 1. januar 2022 går helt efter planen.

Om et halvt år overtager Vejle Kommune driften af sit eget Vejle Brandvæsen, og flere store milepæle er allerede rundet, selv om vi kun er midtvejs i processen.

- For en god måneds tid siden afsatte vi i Vejle Byråd 29 mio. kr. til indkøb af nyt materiel, og her inden sommerferien er fordelingen af medarbejderne faldet på plads. Vi er rigtigt glade for det mandskab, vi i samarbejde med TrekantBrand har fået med til Vejle Brandvæsen, siger borgmester Jens Ejner Christensen og fortsætter:

- Udviklingen af Vejle Brandvæsen går efter planen, den politiske opbakning i Vejle Byråd er i top, og med stor hjælp fra forvaltninger og arbejdsgrupper er hele tidsplanen overholdt til den gode side. Jeg glæder mig over, at vi er nået så langt, og jeg sikker på, at vi kommer til at sende et fuldt ud robust og yderst kompetent Vejle Brandvæsen afsted for at hjælpe borgerne og virksomhederne i Vejle kommune fra nytår.

Styrkelse af frivilligenheden

I løbet af juni har Vejle Brandvæsens beredskabschef, Thomas Dietz, talt med de enkelte medarbejdere, der bliver en del af det kommende Vejle Brandvæsen, og har fået mange gode input til, hvad et beredskab også kan støtte op omkring.

Blandt andet skal der i 2022 arbejdes på at hverve flere nye frivillige, så beredskabet kan udbygges til at blive endnu mere robust i forhold til bl.a. klimahændelser.

- Jeg vil i løbet af efteråret tage en drøftelse med kommunens forvaltninger for at få afdækket behovet for hjælp fra beredskabet på den ene eller anden måde, uden det nødvendigvis handler om blå blink og brandslanger. Målet er helt klart at få Vejle Brandvæsen til at blive en velintegreret del af Vejle Kommune, siger Thomas Dietz.

Styrket fokus på klima og bæredygtighed

Under hele processen har medarbejderne været væsentlige medspillere i udviklingen af Vejle Brandvæsen, og det vil de også være fremover.

De næste måneder vil omdrejningspunktet være Vejle Kommunes fokusområder som klima, bæredygtighed og robusthed. Allerede nu opleves synergi ved det nære samarbejde med Teknik & Miljø og kommunens øvrige forvaltninger.

Jens Ejner Christensten, borgmester i Vejle Kommune, tlf. 20 16 32 14

Thomas Dietz, beredskabschef i Vejle Brandvæsen, tlf. 40 27 07 34