3. december 2018

Nye samarbejdsformer gør kommune-maden i Vejle bedre

Der tænkes nyt, og al tilgængelig viden om mad og måltider endevendes i et 3-årigt Vejle-projekt: Resilience Food - Måltider der styrker", som skal give den store gruppe borgere, som Vejle Kommune har ansvar for, bedre måltider.

Resilience Food

Resilience Food: Der udvikles nye måltider i udviklingskøkkenet hos Food Innovation House, Vejle

Vejle Kommune er nu halvvejs i måltidsprojektet, som involverer rigtig mange mennesker: - I projektet har vi sat mennesker sammen på tværs af kendte grænser for at få nye tanker og ideer frem og sammen finde ud af, hvordan vi kan producere og levere endnu bedre mad end hidtil, siger Anne Mette Lund, velfærdsdirektør i Vejle Kommune.

De involverede er repræsentanter for erhvervslivet, foreninger og organisationer, bl.a. Food Innovation House, Det Danske Madhus, Resilience House og folk fra det kommunale område, og de udveksler erfaringer og viden om, hvad god mad er. Et af målene er, at der i produktionen af maden lægges vægt på lokale råvarer, og at kommune og private virksomheder samarbejder.

- I de senere år er der forsket rigtig meget i mad, og hvilken betydning mad har for det enkelte menneske. Mad er jo ikke kun noget, vi spiser for at holde os i live. Mad er noget, vi samles om, siger Anne Mette Lund og tilføjer: - Den viden går vi sammen om at bruge og målretter maden mod de grupper, som har brug for hjælp, støtte og vejledning, og som Vejle Kommune yder service overfor.

På madlavningskursus hos Michelin-kok

I øjeblikket er 60 medarbejdere fra Vejle Kommune, der alle er i berøring med brugerne af kommunens madtilbud på senior-, handicap eller psykiatriområdet, f.eks. sendt på madlavningskursus hos Culinary Institute by Vejle Erhverv. Her er de under vingerne på Per Mandrup, Michelin-kok og tidligere teammanager for det danske kokkelandshold.

- Helt konkret får de redskaber til at gøre måltidet til en totaloplevelse. For mad er meget mere end smag. Dufte har stor betydning for selve smagsoplevelsen. Ligesom madens udseende, og hvordan og hvor vi spiser, påvirker appetitten. Det handler altså både på om det, som er på tallerkenen og rundt om den. Kursisterne lærer derfor at lave mad, som appellerer til alle vores sanser, siger Per Mandrup, der i sin undervisning tager afsæt i de udfordringer, kursisterne møder i deres dagligdag.

Foreløbige tilbagemeldinger viser da også, at den største a-ha-oplevelse for medarbejderne har været, hvor store forskelle man egentlig kan gøre med nogle forholdsvis små greb: - Der skal ikke nødvendigvis så meget til, fortæller velfærdsdirektøren.

Samarbejdet med Culinary Institute har indtil videre resulteret i flere konkrete initiativer, bl.a. nye og bedre sanseoplevelser for borgere med multihandicaps, som får sondemad. Det sker i form af mundpinde, som bliver dyppet i væsker, som duppes på tungen, i gangen og i mundhulen. Og i cafeen hos Center for Beskyttet Beskæftigelse har ændrede spisetider og mere indbydende portionsanretninger fået flere til at spise i centrets cafe.

Bæredygtige løsninger

- Måltidsprojektet både peger både ind i kommunens resiliens-strategi, der forsøger at finde sammenhængende og bæredygtige løsninger på sundhedsmæssige og sociale udfordringer, og ind i Velfærdsforvaltningens innovationsmål, som vil reducere antallet af ensomme, bl.a. ved at gøre måltidet til en totaloplevelse og ramme for fællesskaber. Endelig er det endnu et projekt i rækken, hvor vi arbejder på tværs af områderne for at sikre videndeling og læring, udtaler Anne Mette Lund.

_____

Fakta om Culinary Institute by Vejle Erhverv
Culinary Institute er et madlaboratorium som er del af Food Innovation House, der hjælper fødevarevirksomheder og gastronomer med at udvikle ny og spændende mad. I spidsen for laboratoriet står kokkelandsholdets tidligere teammanager Per Mandrup, som skal hjælpe Vejle med at tage et kvantespring ind på det gastronomiske Danmarkskort. På madlaboratoriet er afstanden mellem teori og praksis kort. Der er sammenhæng med udviklingskøkkenet i Food Innovation House, hvor der kan tilbydes kurser, og udvikling for virksomheder, organisationer og foreninger.

Fakta om Vejle Kommunes kamp for reducere ensomhed
Vejle Kommunes politikere har vedtaget, at der skal gøres en indsats for at reducere antallet af borgere, som føler sig ensomme. Helt konkret drejer det sig om, at andelen af Velfærdsforvaltningens målgrupper, der føler sig ensomme, i 2021 skal være reduceret med 25% i forhold til 2017. Målgruppen er ældre, psykisk sårbare, borgere med udviklingshandicaps, socialt udsatte med flere. For at det kan lykkes, skal forvaltningen i 2021 i højre grad samarbejde med foreninger, klubber og andre om indsatser, der understøtter borgernes ressourcer.

Velfærdsdirektør Anne Mette Lund, tlf. 76 81 60 00, mobil 21 17 11 73.