18. januar 2021

Vejle Kommune solgte mere end 50.000 m2 erhvervsjord i 2020

Kommunen har især solgt erhvervsjord på Dyrskuevej i Give, hvor der efterhånden er få ledige byggefelter tilbage.

ERhvervsjord til salg (2).jpg

Trekantområdet har længe haft prædikatet som værende "Danmarks Produktionscentrum" på grund af områdets mange produktionsvirksomheder og centrale logistiske placering midt i landet.

Og områdets gode ry som et attraktivt erhvervscentrum kan også mærkes i Vejle Kommune. Her har man i løbet af 2020 mærket stor interesse fra virksomheder, der ville undersøge mulighederne for at købe erhvervsjord i kommunen. Og i flere tilfælde har interessen materialiseret sig i købsaftaler.

I alt solgte Vejle Kommune ca. 53.000 kvadratmeter erhvervsjord i 2020, hvilket er ca. 8000 m2 mere end kommunen gennemsnitligt har solgt de foregående tre år.

De mange solgte kvadratmeter glæder Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen.

- Vejle er kendt som et godt sted at drive virksomhed, hvilket det seneste års salg af erhvervsjord også vidner om. Vi er rigtig glade for at kunne byde velkommen til nye og ambitiøse virksomheder, der hos os har fået erhvervsjord med en central placering i Danmark og med god adgang til motorveje og kvalificeret arbejdskraft, siger borgmester Jens Ejner Christensen.

Dyrskuevej i Give tæt på udsolgt
I alt har Vejle Kommune gennemført fire salg af erhvervsjord i løbet af 2020. Tre af disse salg er fundet sted på Dyrskuevej i Give, hvor kommunen gennem en årrække har haft attraktive erhvervsgrunde til salg.

- Vi har solgt en 42.300 m2 stor grund på Dyrskuevej i Give til en stor virksomhed, der ønsker at bygge faciliteter til produktion af medicinske varer, fortæller Kirsten Sørensen, der er specialkonsulent i Vejle Kommunes juridiske afdeling, der behandler sager om jordsalg.

Handlen blev indgået i foråret, hvor virksomheden Canify, der har investorer fra flere lande, overtog den store grund, hvor man har et ønske etablere en produktion af blandt andet medicinsk cannabis.

- Ud over det store grundsalg solgte vi i 2020 også to mindre grundstykker på Dyrskuevej. Dermed har Vejle Kommune kun to erhvervsbyggegrunde tilbage på Dyrskuevej i Give, siger Kirsten Sørensen, der fortæller, at årets fjerde jordsalg fandt sted på Stiftsvej i Vejle.

Positive forventninger til 2021
Alt i alt var 2020 et godt år når det kommer til salg af erhvervsjord.

Men selvom kalenderbladet er blevet vendt, og der nu står 2021 frem for 2020, så ser Kirsten Sørensen ingen grund til, at ændre forventningerne til det nye år.

- Vi er i dialog med flere virksomheder, der har vist interesse for kommunens erhvervsjord, og nogle af disse drøftelser er efterhånden så fremskredne og konkrete, at vi føler os fortrøstningsfulde om, at de vil resultere i et salg, fortæller Kirsten Sørensen.

Jens Ejner Christensen, borgmester, tlf. 2016 3214

Kirsten Sørensen, specialkonsulent, tlf. 7681 1527, ksore@vejle.dk