12. juli 2018

Nye buskøreplaner giver bedre service

Vejle vokser, og rigtig mange mennesker skal på bedste vis frem og tilbage i byen hver eneste dag. En god mobilitet og en velfungerende kollektiv trafik er med til, at det kan lade sig gøre. Med en helt ny køreplan for byens busser kan passagererne fra august blandt andet se frem til mere præcise afgange i myldretiden.

Samfundet er i vækst, og der bliver flere og flere borgere i Vejle, der skal igennem morgen- og eftermiddagstrafikken på vejen til og fra skole og job. Den voksende trafik i midtbyen giver udfordringer - det gælder også for byens busser. Det har i en periode været rigtig svært for blandt andet byens vigtigste linje - linje 4 - at overholde afgangs- og ankomsttiderne i myldretiden, og det vil Vejle Kommune nu ændre på.

Kommunen har i samarbejde med Sydtrafik og buschaufførerne via analyser og observationer kigget på, hvordan busserne igen kan blive mere præcise og give en endnu bedre service. På den baggrund er der udarbejdet en helt ny bybus-køreplan, der træder i kraft 12. august.

- Vi vil rigtig gerne styrke servicen over for vores borgere og sørge for, at de fortsat er tilfredse med at benytte vores busser - også i myldretiden. Den kollektive trafik er vigtig for byen og ikke mindst hele uddannelsesmiljøet. Når vi hører passagererne give udtryk for, at de er generet af forsinkelser, tager vi konsekvensen og ændrer på tingene, så borgerne kan stole på, at bussen kommer frem i tide, siger Christoffer Aagaard Melson, formand for Teknisk Udvalg i Vejle.

Ændringerne tager udgangspunkt i realtidsinformation fra busserne - altså den teknik, der registrerer, hvornår busserne er fremme ved hvert stoppested. Herudover har chaufførerne bidraget med forslag og førstehåndsberetninger om, hvor der har været behov for at sætte ind.

Direkte ruter og mere præcise afgange
Med undtagelse af linje 11 og 12 vil der ske små ændringer, der skal forbedre servicen for passagererne på alle 13 bybusruter i Vejle.

Der er blandt andet godt nyt til linje 10's passagerer, der kører til og fra industriområdet ved Vidtskuevej. Bussen kommer fremover til at køre i en mere direkte linje til og fra Vejle Trafikcenter, og passagererne vil derfor opleve en væsentlig kortere rejsetid til og fra arbejde i området.

En større ændring på linje 4 vil medføre, at passagererne i fremtiden ikke skal stå og vente i lang tid på bussen i myldretiden.

Bussen, der kører mellem Grønlandsvej og Bredballe, får nemlig rykket sit afgangstidspunkt fra Juulsbjergvej og Grønlandsvej ved vendepladsen ti minutter frem. Det betyder, at busserne sendes af sted, inden den massive morgentrafik for alvor sætter ind. Dermed ankommer afgange med et højt antal passagerer til rette tid i forhold til skolernes ringetid og virksomhedernes mødetid - oftest klokken 8.

- Vi har fået henvendelser fra passagerer, der ikke kan nå frem på job og i skole til tiden, og det har været fokuspunkt i den nye plan. Vi vil gerne levere en pålidelig service til vores passagerer, og med de nye ændringer tilpasser vi busserne, så de bedre kan overholde køreplanen. Det betyder, at man måske skal møde lidt tidligere op ved stoppestedet - til gengæld er der nu afsat mere køretid til, at bussen kan nå igennem den travle myldretidstrafik, siger afdelingschef Lotte Stensberg, Sydtrafik.

For de øvrige busser vil der være små ændringer i afgangstidspunkterne fra flere stoppesteder. Linje 6 deles blandt andet i to selvstændige linjer - nemlig linje 6 til DGI-huset og linje 16 til Uhrhøj. Dermed er der ikke længere direkte forbindelse fra DGI og uddannelsesstederne på Boulevarden til Uhrhøj.

Ændringerne i tal

• Det er hovedsageligt i morgen- og eftermiddagsmyldretiden, at ændringerne sker - altså mellem klokken 7 og 9 - og klokken 13 og 17.

• Linje 4: Første afgangstider fra Grønlandsvej til Bredballe ændres i morgenmyldretiden fra minuttal 02, 27 og 47 - til minuttal 57, 17 og 37. Fra Juulsbjergvej ændres afgangstiderne fra 55, 15 og 35 til 45, 07 og 27.

• Den nye køreplan træder i kraft 12. august. Find den på Sydtrafiks hjemmeside: sydtrafik.dk/køreplaner.

• Find yderligere information om den offentlige transport i Vejle Kommune på: vejle.dk/offentligtransport, rejseplanen.dk - og på Rejseplanens app.

• Dobbelttjek altid tider og busruter - også på de steder, hvor forandringerne ikke er store. Husk at indtaste en dato efter 1. juli.

Fakta

• 2,9 mio. mennesker benytter årligt bybusserne i Vejle. Linje 4 er byens største rute og fragter årligt 1,2 mio. mennesker til og mellem centrale knudepunkter i Vejle.

• Ændringerne betyder ikke, at der sættes et højere antal busser ind, og de kan derfor foretages uden økonomiske omkostninger.

• Kort over bybusruter pr. 12. august er vedhæftet.

Christoffer Aagaard Melson, formand for Teknisk Udvalg Vejle Kommune, telefon: 26 28 82 02
Lotte Stensberg, Afdelingschef, Sydtrafik, telefon: 30 30 25 51
Pia Gulddahl Møller, trafikplanlægger, Vejle Kommune, telefon: 29 36 30 46