6. april 2021

8 lokalsamfund vil være Danmarks førende klimalandsby

Otte lokalområder lige fra Højen i syd over Skibet og Ødsted Jerlev i vest til Lervangen i 7120 Øst har meldt sig i første runde til at blive Vejle Kommunes klimalandsby. Næste fase for kandidaterne er at skrive en velbegrundet ansøgning.

Klimalandsby foto.jpg

Seks lokalråd, en grundejerforening og et udviklingsråd har alle meldt sig til at blive Vejle Kommunes og Danmarks førende klimalandsby. Et tiltag, byrådets udvalg for Lokalsamfund og Nærdemokrati (ULN) står bag.

- Vi er i udvalget meget glade for, at så mange lokalsamfund har tilmeldt sig og har lyst til at være med til gøre mere lokalt for vores klima og dermed nedbringe udledningen af CO2. Vi har fået henvendelser lige fra de helt små lokalråd og grundejerforeninger, der tæller 30 husstande, til det største lokalråd med 1.250 husstande. Uanset hvem, der i sidste ende bliver udvalgt som klimalandsby, håber vi, at alle lokalsamfundene vil fortsætte det gode klimaarbejde, siger Thyge Havgaard Bjerring, formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati.

Vurderes ud fra fire kriterier

22 deltagere lyttede lørdag 20. marts med på et kvalificeringsseminar med bl.a. Steen Gade, formand for Klimaudvalget, hvor de fik faglig inspiration og sparring på deres projektideer.

Efter ansøgningsfristen 1. marts er alle otte lokalsamfund udvalgt til næste runde, hvor omdrejningspunktet er at få lavet en ansøgning, der tydeligt viser, at der både er gode idéer til klimahandlinger og kan mobiliseres kræfter nok til at omsætte dem til virkelighed.

- Det, vi især kigger efter, er, hvor meget ansøgerne arbejder for klimaet, med og for lokalsamfundet. Og om det kan inspirere andre. Vi vil nemlig helt sikkert meget tidligt i processen begynde at dele viden og invitere andre med til at lære af klimalandsbyen, siger udvalgsformanden.

Klimalandsby udnævnes til juni

Når alle ansøgningerne er gennemgået, skal Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati tage endelig stilling til, hvem der skal være Vejle Kommunes klimalandsby i de kommende to år. Det vil ske på udvalgets møde til juni.

• I alt 8 lokalsamfund har meldt sig som klimalandsby:
    • Grejs Lokalråd med 600 husstande
    • Givskud Lokalråd med 100 husstande
    • Lokalrådet for Skibet og Omegn med 1.250 husstande
    • Holtum Lokalråd med 30 husstande
    • Ødsted Jerlev Lokalråd med 30 husstande
    • Højen Lokalråd med 100 husstande
    • Grundejerforeningen Lervangen med 30 husstande
    • Vandel Udviklingsråd med 50 husstande
  • Følg med i projektet, find kriterierne for at kunne deltage samt beskrivelse af udvælgelsesprocessen på https://www.vejle.dk/borger/faa-indflydelse/lokalraad-og-aktive-borgere/
  • Vejle Kommune blev sidste år medlem af DK2020, der består af 20 danske kommuner, som arbejder målrettet med at leve op til Parisaftalen. I kølvandet på det nedsatte byrådet et Klimaudvalget, der skal sikre det nødvendige klimafokus i kommunen. Klimaudvalgets målsætning lyder på 70 pct. reduktion af kommunens CO2-aftryk inden 2030.

Thyge Havgaard Bjerring, formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati, tlf.: 20 20 14 00

Maren Marie Pilegård Andersen, projektleder, e-mail: MAMAA@vejle.dk, tlf.: 21 84 35 68