17. januar 2018

Borgere med handicaps i Egtved har fået ny sofacykel og søger cykelvenner

Trygfonden har givet 40.000 kr. til ny sofacykel, så handicappede i Egtved kan få mere motion og flere oplevelser. De søger derfor frivillige cykelvenner og inviterer til åbent hus på Grønhøj i Egtved lørdag d. 27. jan., hvor interesserede kan få en tur på cyklen og hilse på borgere, som mangler en "chauffør"

- Det kan være svært at motivere borgere med handicaps til fysisk aktivitet. Flere døjer med overvægt og dårlig kondition - og har derfor svært ved at komme ud og deltage i lokalsamfundet. Ved cykelture kan de øge tilknytningen til lokalsamfundet f.eks. ved at handle i dagligvarebutikker i byen. Og oveni får de god motion, frisk luft og masser af nye indtryk, siger Anna Marie Pedersen, pædagogisk vejleder ved Grønhøj i Egtved, som bl.a. giver støtte til borgere med handicaps, der bor i eget hjem.

Penge fra Trygfonden
Hun og hendes kollegaer er derfor rigtig glade. De har netop fået 40.000 kr. af Trygfonden til en ny sofacykel - en trehjulet cykel med to sæder ved siden af hinanden. Der er pedaler og gear til begge cyklister, men den kan styres af den ene. Den har en elhjælpemotor, så alle kan være med.

Flere af de borgere, som er tilknyttet Grønhøj, har desuden handicaps, som gør, at de ikke på egen hånd kan cykle eller færdes i trafikken, men det kan de med en sofacykel og en "chauffør" ved siden. For en sofacykel kan bruges sammen med pårørende, personalet - eller med frivillige fra lokalsamfundet.

Prøvekør sofacyklen
Også netop frivillige cykelvenner fra lokalområdet, der har lyst til at cykle sammen med dem, der mangler følgeskab, står derfor højt på ønskelisten. Grønhøj søger derfor frivillige cykelvenner, så flest muligt kan få gavn af cyklen - og samtidig lære flere af byens borgere at kende og omvendt. Derfor inviterer de alle interesserede til åbent hus på Grønhøj, Overgårdvej 114 i Egtved, lørdag den 27. januar fra kl. 13-15, hvor personale og borgere vil vise og give prøveture på cyklen.

Melder man sig som frivillig cykelven, vælger man selvfølgelig selv, hvor ofte man vil cykle. Personalet vil også sørge for at matche de frivillige og borgerne, så alle får mest muligt ud af samværet. Og alle er velkomne. Unge som gamle. Og form og kondition er heller ikke afgørende, da cyklen kan køre på el.

Og som frivillig får man også noget ud af at melde sig: - Jeg bliver i supergodt humør, når jeg cykler og får motion - også så ser jeg byen på en hel ny måde, siger Louise Møller, som allerede er frivillig cykelven.

Trygfonden har valgt at give penge til cyklen, da de gerne støtter initiativer for mennesker, som er - eller er i risiko - for at blive ekskluderet fra fællesskabet.

FAKTA
- Grønhøj i Egtved er et team i Center for Social Rehabilitering, som er en del af Social- og Psykiatriområdet i Vejle Kommune. Center for Social Rehabilitering har forskellige dagtilbud til borgere med fysiske og psykisk handicaps, psykisk sårbare og socialt udsatte i hele Vejle Kommune.

- Team Grønhøj tilbyder socialpædagogisk støtte - også kaldet §85 - til borgere i eget hjem i Egtved - både borgere med fysiske og psykiske udviklingshandicaps og psykisk sårbare.

- Ca. 40 borgere i Egtved får socialpædagogisk støtte fra Team Grønhøj.

- Center for Social Rehabilitering støtter borgerne i at kunne mest muligt selv og have et godt og sundt liv. Det giver den bedste livskvalitet og de bedste forudsætninger for at få det bedre.

Anna Marie Pedersen, pædagogisk vejleder, Grønhøj, Egtved, tlf. 23 28 76 22, e-mail: amape@vejle.dk