28. april 2021

UngVejle vinder Vejles Klimarejse for Unge

I en app har skoler i Vejle kunne dyste om at nedbringe deres CO2-forbrug og udføre gode gerninger for klimaet. Vinderen af konkurrencen blev UngVejle, der mandag fik overrakt deres præmie, en tur i Gorillapark, af formanden for Børne- og Familieudvalget Torben Elsig-Pedersen

Klimarejsen vinder.jpg

UngVejle og en masse andre skoler i Vejle har den seneste tid udført gode gerninger for klimaet. Der er både blevet sparet på vand og strøm, samlet skrald i naturen og meget mere.

Mandag fik vinderne så overrakt deres præmie af formanden for Børne- og Familieudvalget Torben Elsig-Pedersen.

Det var en glad formand, der kunne takke vinderne for deres indsats og samtidig fortælle, at UngVejle sammen med de over 250 andre deltagere har sparet i alt 8987 kg CO2 og udført 11810 gode gerninger for klimaet.

- Det er virkelig positivt at de unge har engageret sig og haft lyst til at lære mere om, hvordan de kan være med til at gøre en forskel. På den store klinge har Vejle Kommune vedtaget nogle ambitiøse klimamål og for at nå dem, har vi især brug for de unge, siger formanden for Børne- og Familieudvalget Torben Elsig-Pedersen.

De unge har brugt appen Deedster, hvor de har de fået forskellige forslag til klimavenlige aktiviteter, der bidrager til at mindske den enkeltes CO2-forbrug. Det kunne fx være at sige nej til plastiklåg og sugerør, huske indkøbsnettet eller snuppe cyklen.

Deltagerne fra UngVejle synes, det har været sjovt at deltage og mener også, at de har lært noget, de vil tage med sig videre. Flere havde allerede indført vegetardage og skåret ned på deres kødforbrug.

Præmien vakte også stor begejstring og førte til udbrud blandt de unge som:

- Oh my God hvor fedt! Gorilla Park er jo sygt nice.

Byrådet i Vejle Kommune vedtog i december 2020 Klimaplanen, der skal sætte retning for kommunens arbejde med at opnå målet om klimaneutralitet i 2050 og delmålet om nedbringelse af CO2-udledningen i 2030. For at nå i mål kommer kommunens børn og unge også til at spille en væsentlig rolle.

Torben Elsig-Pedersen, formand for Børne- og Familieudvalget, tlf.: 40 94 57 40, mail: torel@vejle.dk

Krestine Krogh Thomsen, chefkonsulent i Børn & Unge, mail: krkth@vejle.dk