Borgerne skal tages med på råd om ikonisk byggeri

Teknisk Udvalg inviterer borgerne med til at skabe en bevarende lokalplan for Lido-bebyggelsen på Fredericiavej ved et informationsmøde i Gymnastiksalen på Mølholm Skole onsdag den 2. februar kl. 19

Lido-bebyggelsen 1.jpg

Lido-bebyggelsen består i dag af den store centralt placerede hovedbygning og 15 toetagers villaer, som er placeret symmetrisk omkring hovedbygningen.

Lido-bebyggelsen 2.jpg

Bevaring af gamle bygninger er et emne, der optager mange. Ofte kommer debatten, når bygninger bliver revet ned. Nu inviterer Vejle Kommune til debat om bevaring af en af Vejles mest markante ældre bebyggelser.

I midten af 1930'erne rejste bygmester Bertel Nielsen en af byens markante bebyggelser, Lido-bygningen på Fredericiavej. Bygningen rummede ved indvielsen i 1936 en svømmehal, restaurant og klubværelser. Siden hen blev restauranten udvidet, og der blev føjet en indendørs keglebane og bilgarager til.

I dag består bebyggelsen af den store centralt placerede hovedbygning og 15 toetagers villaer, som er placeret symmetrisk omkring hovedbygningen. Alle bygninger er opført i funktionalistisk stil. Ud over de karakteristiske bygninger indeholder bebyggelsen også åbne, grønne friarealer, der sammen med en række birketræer er med til at understrege bebyggelsens særlige karakter.

Vi skal passe på Lido-bygningen

Teknisk Udvalg skal i løbet af i år skabe en bevarende lokalplan for bebyggelsen og inviterer derfor borgerne til et informationsmøde onsdag den 2. februar kl. 19.00 i Gymnastiksalen på Mølholm Skole.

- Alle vejlensere kender Lido-bygningen, og Teknisk Udvalg er enige om, at det er væsentligt, at vi passer godt på den. Vi synes derfor, det er vigtigt at inddrage både beboerne i området og andre borgere, der er interesseret, inden vi lægger os fast på, hvad der skal stå i en sådan lokalplan. Vi håber, at rigtigt mange vil møde op og være med til at debattere det, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg.

Lokalplanen skal omfatte det samlede anlæg og vil bl.a. også indeholde bestemmelser om, hvordan bygningerne kan vedligeholdes og renoveres.

En arkitektonisk perle

- Lido-bebyggelsen er en af vores store arkitektoniske perler, og vi har en forpligtelse til at passe godt på den. Bebyggelsen må betegnes som Vejles første ikon-byggeri og er stadig en markant og karakteristisk bebyggelse. Det var en meget fremsynet bebyggelse, opført i en lokal udgave af den internationale funktionalisme. I Vejle Kommune har det længe været et ønske at sætte fokus på området, og ikke mindst hvordan det kan bevares og udvikles, siger Alex Vejby Nielsen, næstformand i Teknisk Udvalg.

På mødet vil Vejle Kommune bl.a. fortælle om, hvad en bevarende lokalplan kan betyde for områdets beboere og andre, ligesom Vinding-Mølholm Lokalhistoriske Forening og Arkiv vil bidrage med et kort indlæg om områdets historiske udvikling. På mødet vil der være mulighed for at debattere emnet.

Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg, tlf.: 23 46 18 94

Alex Vejby Nielsen, næstformand for Teknisk Udvalg, tlf.: 41 19 19 77