Frivillige hyldet for deres enorme indsats for frivilligfællesskabet

Fredag eftermiddag modtog to glade frivillige årets frivilligpris, da godt 200 frivillige fejrede frivilligheden i Bygningen i Vejle. Fælles for prismodtagerne i år er, at de gør en enorm indsats for de frivillige kollegafællesskaber.

IMG_0911.jpeg

Fra venstre Gitte Frederiksen, Marie Schouenborg Pedersen, Liv Thorbjørnsrød, Annelise DeBoise, Ohla Volkova og Lone Myrhøj

Frivilligrådet i Vejle Kommune havde traditionen tro inviteret til den årlige Frivilligfest i forbindelse med Frivillig Fredag, hvor hele Danmark fejrer frivilligheden. De godt 200 festklædte deltagere kunne nyde en eftermiddag i frivillighedens tegn, hvor alle frivillige i Vejle Kommune blev fejret, som sig hør og bør, mens to helt særlige frivillige blev fejret lidt ekstra. Til store klapsalver løb de nemlig med årets Frivilligpris på Senior- og Voksenområdet.

Festligheder og Frivilligpriser

Frivilligfesten er frem for alt en påskønnelse af det store arbejde, der bliver udført i de frivillige sociale foreninger i Vejle Kommune, og igen i år var det et stærkt felt, der kæmpede om den fornemme pris. Der blev indsendt godt 40 indstillinger fordelt på 12 forskellige kandidater, og det var bestemt ikke nogen let beslutning for Senior- og Voksenudvalget i Vejle Kommune at vælge nogen frem for andre.

Frivilligpriserne 2023 gik til:

• Seniorområdet: Liv Thorbjørnsrød fra Ældresagen i Egtved, som modtager et gavekort på 5.000 kr.
  • Voksenområdet: Annelise Debois fra Vejle Lydavis, der modtager et gavekort på 5.000 kr.

Seniorudvalget valgte at give prisen til Liv Thorbjørnsrød, som i mange år har været frivillig i Ældre Sagen i Egtved. I indstillingen står der blandt andet, at "hun arbejder utrætteligt, sobert og ordentligt. Når Liv har påtaget sig en opgave, kan man være sikker på, den bliver løst. Hun står for vores besøgstjeneste og stolegymnastik, ligesom hun arrangerer udflugter. Liv sørger altid for, at de, som hjælper med hendes arrangementer, bliver påskønnet og vejledt i deres virke. Hun har et godt øje for de brugere af hendes aktiviteter, som har brug for omsorg. Liv er utrættelig og tjener til inspiration i Ældre Sagen."

Voksenudvalget valgte at give prisen til Annelise Debois, som har stået i spidsen for Vejle Lydavis siden 2004. I indstillingen står der blandt andet, at "Annelise udfører et meget stort arbejde (og har gjort det gennem alle årene) med at få de frivilliges arbejdsplan strikket sammen, så der hele tiden er frivillige (redaktionshold), der udvælger de artikler og nyheder fra Vejle Amts Folkeblad, der skal indlæses, og som frivillige (indlæserhold) så læser ind på cd-rom, som et tredje hold frivillige så kopierer, pakker og afleverer til forsendelse på posthuset. Annelise sørger altid for, at de nødvendige ting, der skal bruges, bliver indkøbt og er i orden og til stede, når de frivillige medarbejdere skal bruge dem, hvilket betyder meget for medarbejderne, så de ikke løber sur i arbejdet."

Om frivilligpriserne

Frivilligpriserne gives som en stor anerkendelse af en forening eller en organisation inden for senior- og voksenområdet, der har gjort en særlig indsats. De uddeles hvert år i forbindelse med den årlige Frivilligfest, der afholdes i forbindelse med den nationale frivillighedsdag Frivillig Fredag.

Sidste år blev priserne fordelt sådan:

-       Seniorområdet: Rita Tang, Plejecenter Bakkeager

-       Voksenområdet: Hemming Dalsgaard, Frivillig Kirkens Korshær

Læs mere om Frivilligprisen på www.vejle.dk/frivilligprisen

Frivilligkoordinator i Vejle Kommune Anne Birgitte Langkilde Hundahl, anbhu@vejle.dk, 24 90 67 92