7. oktober 2020

Poul Iversen får prisen som Årets Købmand 2020

Vejles borgmester og formanden for BusinessVejle overraskede onsdag Poul Iversen, der er indehaver af tøjbutikken i Vejle af samme navn, med prisen som Årets Købmand 2020.

Hjørnebutikken på Torvegade, hvor Tøjbutikken Poul Iversen holder til fik onsdag uventet besøg.

Heldigvis var det uventede besøg et positivt et af slagsen.

Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen, og formand for BusinessVejle, Peter Skou, var nemlig mødt frem for at overraske tøjbutikkens indehaver med prisen som Årets Købmand. Det skete i selskab med erhvervs- og turismechef, Morten Damgaard Nielsen, og citychef Andreas Kiis Antonsen.

Poul Iversen, der ejer og driver tøjbutikken af samme navn, var tydeligt overrasket da det gik op for ham, hvad der foregik og bød med et stort smil de 'uventede gæster' velkommen i butikken.

En hjørnesten i Vejles midtby
Her begrundede BusinessVejles formand, Peter Skou, hvorfor Poul Iversen er en oplagt modtager af prisen som Årets Købmand, der hvert år uddeles af Vejle Kommunes Erhvervskontaktudvalg:

- Poul udmærker sig på samtlige målepunkter og har været eksponent for det gode købmandsskab i en lang, lang årrække, fortalte Peter Skou, da han læste begrundelsen for indstillingen op.

- Der er ingen tvivl om, at Poul Iversens virkelyst og entreprenørskab har gjort, at hjørneforretningen på Torvegade 11 har stået som et fyrtårn i Vejles gågade - både i opgangstider, men også i kriser. Poul Iversen er derfor et synonym for købmandsskab i Vejle og en oplagt kandidat til prisen som Årets Købmand, lød det videre.

Eksponent for Vejles købmands-DNA
Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen, ønskede også Poul Iversen tillykke med prisen, som han mener er fuldt fortjent:

- Vejle har i generationer været kendt som en handelsby med driftige og nytænkende købmænd. Tøjforretningen på hjørnet af Torvegade er netop et fremragende eksempel på det gode vejlensiske købmandsskab, forklarede Jens Ejner Christensen, der også fremhævede Poul Iversens ambitioner på vegne af hele midtbyen i Vejle:

- Poul Iversen har også sin væsentlige del af ansvaret for, at Vejle er blevet kåret som Danmarks bedste handelsby hele to gange - og at Vejle også har fået titlen som Danmarks mest servicemindede handelsby, sagde borgmesteren.

Fakta om prisen 'Årets "Købmand':

Prisen gives til en person, der i sin virksomhed, gerne igennem en længere årrække har arbejdet med og været eksponent for det gode købmandsskab. Det skal primært være til gavn for og være med til at gøre en forskel i virksomheden (virksomhederne).

Kandidaten skal enten bo, drive virksomhed, være født i Vejle eller have en anden væsentlig tilknytning til geografien, der udgør Vejle Kommune for at kunne komme i betragtning. Derigennem har vedkommende været med til at sætte Vejle på landkortet, med specielt fokus på købmandskab.

I forhold til temaet på årets konference vil der også være en vægtning af virkelyst, entreprenørskab og det at drive sin virksomhed med et menneskeligt ansigt.

Årets Købmand Poul Iversen.jpg
Årets Købmand Poul Iversen1.jpg