9. marts 2020

Ole Kirk’s Fond styrker Bylaboratoriets fokus på børnevenlig bæredygtighed

Der satses på bæredygtighed og klimavenlighed i Vejle - og det bakkes nu op af Ole Kirk's Fond, som med en donation åbner op for, at Bylaboratoriet kan engagere flere børn i den grønne byudvikling.

Ole Kirk's Fond har tildelt Bylaboratoriets "Design med Naturen" 150.000 kr. til at engagere børn og unge i den grønne byudvikling.

Bæredygtige byer er fremtiden i Vejle kommune - en fremtid, der nu har fået en økonomisk indsprøjtning fra Ole Kirk's Fond. Den går til, at flere børn, børnefamilier og bedsteforældre fremover kan lære af og lege med den grønne byudvikling i Bylaboratoriet.

Ole Kirk's Fond har nemlig doneret 150.000 kr til Bylaboratoriets udstilling "Design med naturen", som skal inspirere de besøgende til at tænke nyt og bygge små LEGO® -modeller som faunapassager, skovhaver eller vandløb. Det vigtigste er, at naturen er en del af byudviklingen.

Kroner til undervisningsmateriale og workshops

Udstillingen er skabt i samarbejde med urban designer Christine Hempel samt Grønt Forum, og den består af en LEGO® -model af en bæredygtig by. Formand for Teknisk Udvalg Gerda Haastrup Jørgensen glæder sig over initiativ samt donation og uddyber:

- Det er dejligt, at vi nu kan sætte yderligere fokus på den grønne byudvikling og engagere flere børn i udviklingen af fremtidens byer. Og så håber jeg, at vi med indsatsen kan sætte nye tanker i gang, så flere unge får lyst til at uddanne sig inden for byplanlægning og bæredygtighed fremover.

Helt konkret skal donationen gå til at udvikle undervisningsmateriale og afholde workshops, hvor børnene får fingrene i farverige klodser og bliver motiveret til at udvikle bæredygtige byer.

Unges engagement er en ressource
Børn og unge vil have indflydelse. Det viser nutidens klimadebatter. Men faktisk fortjener de også at blive hørt, for de kender deres nærområder godt og ser nye muligheder i dem. Tanken bag udstillingen er derfor ikke kun, at børn bliver klogere, men også at de kan åbne voksnes øjne for, hvordan Vejle kommune også kan se ud.

Udstillingen "Design med naturen" er skabt med hjælp fra Grønt Forums netværk og de frivillige, som ønsker at involvere sig i udviklingen af lokalsamfundet. Udstillingen åbner også op for, at børn inddrages i byudviklingen, hvor de kan få ny viden, ressourcer, selvtillid og færdigheder - og det giver god mening, påpeger stadsarkitekt Lisbet Wolters, der også tager godt imod donationen fra Ole Kirk's Fond:

Unge ser med andre øjne

- Når man ser på klimaforandringerne, er der ingen tvivl om, at vi skal vokse klogt. Det betyder, at vi skal tænke i grønne byrum, andre transportformer og boligtyper. Men inden vi gør det, skal vi have menneskene med, og hvorfor ikke starte med børnene? Med deres fantasi ser de nogle muligheder, vi andre måske ikke har tænkt over, så jeg glæder mig til at se, hvad udstillingen kan føre med sig.

Projektet bygger på et bredt samarbejde mellem Grønt Forum, Projektudvikling og Økolariet, Vejle Kommune samt LEGO® og urban designer Christine Hempel.

Gerda Haastrup Jørgensen, Formand for Teknisk Udvalg, gehjo@vejle.dk , mobil: 23461894

Lisbet Wolters, stadsarkitekt Vejle Kommune, liwol@vejle.dk , mobil: 20229468