23. januar 2020

Adel syer bæredygtige kjoler til sin eneste kunde - sig selv

Den 28. januar åbner Copenhagen Fashion Week i hovedstaden under et gennemgående tema om bæredygtighed. Samme dag inviterer Spinderihallerne i Vejle til fernisering på en noget anderledes og overdådig modeudstilling med jordanskfødte modedesigner Adel Baba. Adel og hans kjoler er et festfyrværkeri af livsglæde, fantasi og løssluppen luksus - her er ingen smalle steder. Og så dog, for Adels personlige historie har de seneste år handlet om alt andet end luksus. Som asylansøger udfyldte Adel ventetiden hos Røde Kors Asyl i Jelling med at sy kjoler til sig selv.

Foto: Rasmus Barfoed.

Adels stil ligner ikke noget, man er vant til i Vejle og omegn - her er glitter, glimmer og gennemsigtige gardiner forvandlet til elegant luksus og et udtryk, som ligger langt fra den afdæmpede, skandinaviske stil. Og så har Adel en helt særlig historie.

Hver måned har Adel syet en ny kjole med en skarp deadline og hundredvis af arbejdstimer lagt i stoffet. Materialerne stammer fra brugte kjoler og tilbehør, som de ansatte og frivillige hos Røde Kors Asyl i Jelling skaffede. Og på den måde taler Adel alligevel ind i en skandinavisk bæredygtighedsdagsorden, om end på en bagvendt måde. Mode handler ikke kun om det sidste nye fra de store brands, men om viljen til at skabe og til at udtrykke sig selv, selv når udgangspunktet er nærmest ingenting. Less bliver til more i Adels hænder.

I dag har Adel opnået asyl og er flyttet tættere på København, hvor han er godt i gang med at designe sin egen fremtid: "My dream is to become a global fashion designer and to make an outfit for the Queen" - nej, ingen smalle steder.

Udstillingen .består af 12 kjoler, samt en foto-serie, hvor den flamboyante Adel selv poserer i sine rober - og det med et selvværd, som kan gøre enhver misundelig - eller, måske endda lidt blufærdig. Billederne er taget af den unge, lokale fotograf Rasmus Barfoed under Pap & Papirfestivalen, der blev afholdt i september i Spinderihallerne.

Foto: Rasmus Barfoed.

Ingen dress code, men...

Adel Baba vil selv være til stede ved ferniseringen tirsdag den 28. januar kl. 17 i Spinderihallerne i Vejle - med garanti klædt på til lejligheden. Der er ingen dress code, men gæsterne inviteres til at hive alt det festlige, vilde og sjove ud af klædeskabet derhjemme. Føles det uvant, så byder Spinderihallerne på et glas eller to. Alle er velkomne - let's have a ball!

For de, der har lyst til at blive hængende, inviterer Spinderihallerne til salon om stil og personligt udtryk med trend- og livsstilsforsker, Jill Hawkins. Er der forskel på, hvad vi betragter som god og dårlig stil i forskellige kulturer? Hvordan stiller vi os i forhold til farver, luksus og personlig udstråling? Salonen starter kl. 19.00 og foregår på engelsk. Der er gratis adgang, og det kræver ikke tilmelding. Der vil være mulighed for at købe et let aftensmåltid i cafeen før salonen.

Udstillingen kan opleves frem til den 14. februar i Spinderihallerne, Spinderigade 11 i Vejle.

Foto: Rasmus Barfoed

Faktaboks: Om Spinderihallerne

Spinderihallerne er beliggende i en historisk industribygning i Vejle, der rummer et af Danmarks største udviklings- og innovationsmiljøer. Her mødes virksomheder, det offentlige, kultur- og uddannelsesinstitutioner samt borgere for at eksperimentere, få viden, skabe oplevelser og gå nye veje. Det er Vejle Kommunes team for Innovation & Entreprenørskab, der driver Spinderihallerne. Her er blandet andet møde- og workshopfaciliteter, udstillingsarealer, et stort Fabrikations Laboratorium (FabLab), et kultumuseeum, børneteaterscene og en hyggelig café. Og så danner bygningen rammen om et virksomhedsmiljø for cirka 60 kreative virksomheder, en række kunstnere med flere.

Eva Sommer Hansen fra Spinderihallerne, tlf. 22 50 24 92, evsha@vejle.dk