28. februar 2018

Vejle tør, hvor andre tisser

Sjattisseri er et stort tabu for danske mænd, og de holder problemet for dem selv. Det viser en Megafonundersøgelse. I Vejle er der ikke så meget pis. Her gør mændene noget ved problemet. I hvert fald har omkring 10 procent af de mænd, som har svært ved at holde sig tørre, været på kurset Træt af nat- og sjattisseri, der er aktuelt igen torsdag den 22. marts

Her får mændene enkle og effektive øvelser, der hjælper de fleste. De konkrete muligheder for at handle er med til at få mændene ud af busken, mener Henning Møller-Andersen, der er instruktør på kurset, som Idræt i Dagtimerne holder i samarbejde med Vejle Kommune:

"Syv ud af ti kan træne ufrivillig vandladning væk. Det er meget konkret, og det tror jeg appellerer til mange mænd. For nogle er det vigtigt at komme til lægen. Her er kurset et trygt sted at starte og få lidt mere viden, der kan give mod på at bestille en tid til konsultation."

Tabuer bør brydes
95 procent af de adspurgte danske mænd fra Megafonundersøgelsen, der lider af ufrivillig vandladning, fortæller ikke om deres problemer til deres nærmeste. Ikke engang til deres partner. De ser det som et pinligt problem, de vil holde for dem selv. Men det er vigtigt at tage fat om tabuerne, mener Svend Aage Madsen, der er psykolog og formand for Selskab for Mænds Sundhed:

"Det er stort problem, fordi partneren ofte er den eneste, som mændene taler fortroligt med. Derfor er det vigtigt, at vi får skabt en kultur, hvor det er helt legitimt at snakke om ufrivillig vandladning."

I Vejle har TV-Syd, DR Trekanten og de lokale aviser været med til at bringe problemet i fokus og skabe åbenhed om ufrivillig vandladning. Samtidig fungerer tidligere deltagere på holdet som tabubrydere:

"Mange har fået kurset anbefalet af andre mænd, der selv har prøvet det. På kurset er der plads til en kammeratlig snak om problemer i de sydlige regioner mand og mand imellem. Tonen er meget fri og uhøjtidelig. Og når først du har sat ord på, er det nemmere at tale åbent om problemerne med andre mennesker," siger Henning Møller-Andersen.

Det er den selvejende institution Idræt i Dagtimerne, som står for kurset i samarbejde med Vejle Kommunes Sundhedsafdeling.

"Det giver god mening at bakke op om kurset," siger Lars Ulrik Pedersen, der er fysioterapeut i Vejle Kommunes Sundhedsafdeling og gæsteunderviser på dagen.

"Det glæder mig, hvis vi kan skubbe til tabuerne i Vejle. Omkring 200.000 mænd døjer med ufrivillig vandladning. Mange får ødelagt nattesøvnen og bekymrer sig om, hvor det nærmeste toilet er, når de skal ud. Samtidig kan ufrivillig vandladning være tegn på sygdom, som er vigtig at få udredt hos lægen," siger Lars Ulrik Pedersen.

Du kan få mere at vide om kurset "Træt af nat- og sjattisseri" på www.vejle.dk/sjattisseri. Kurset foregår den 22. marts kl. 13.30 til 15.30 i DGI-huset i Vejle. Det koster 50 kr. at deltage, og du skal tilmelde dig senest to dage før hos Idræt i Dagtimernes kontor eller ved at sende en mail på mie@iidvejle.dk

FAKTA
 Den selvejende institution Idræt i Dagtimerne og Vejle Kommune har holdt 22 kurser om nat- og sjattisseri for mænd. 628 mænd har deltaget på kurserne siden 2010.

OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen er gennemført i foråret 2017 af MEGAFON på vegne af Essity, der står bag TENA

1508 mænd over 55 år har deltog anonymt i internetundersøgelsen. Undersøgelsens formål var at undersøge mænds lægevaner, ufrivillig vandladning, hvem og hvor meget mænd taler med læge og parter om deres helbredsmæssige problemer og hvordan ufrivillig vandladning har påvirket humør, selvopfattelse og parforhold. Hver tredje mand havde problemer med at holde på vandet.
Se mere om undersøgelsen her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-maend-lider-i-stilhed-tabu-om-tis-skal-brydes?publisherId=11811062&releaseId=11811073

Lars Ulrik, sundhedskonsulent i Vejle Kommunes Sundhedsafdeling, larul@vejle.dk, 23 22 90 33, larul@vejle.dk (Lars har møder og undervisning, men tjekker jævnligt sin telefon og vender hurtigt tilbage)

Henning Møller-Andersen, Idræt i Dagtimerne, e-mail moeller@andersen.mail.dk

Sven Aage Madsen, formand for Mænds Sundhed, tlf. 26 21 28 51, e-mail:svendaage@madsen.mail.dk