7. september 2020

Foreningerne spørger: Vil du med?

Kan noget så simpelt som tre små ord og en chokoladebar være med til at sikre øget medlemstal i foreningslivet? Det håber man på i Vejle Kommune, og derfor skyder man nu kampagnen "Vil du med?" i gang, hvor foreningslivets medlemmer bliver udstyret med en chokoladebar i hånden og fem gode råd til, hvordan de inviterer en ven med til deres fritidsinteresse.

"Vil du med?"

Mange siger ja, når de bliver stillet det spørgsmål. For med en invitation fra en ven eller kollega kan det virke mere trygt at tage afsted til en ny aktivitet. Derfor kickstarter Bevæg dig for livet i Vejle Kommune, Folkeoplysningsudvalget, Vejle Idrætsråd og DGI Sydøstjylland kampagnen "Vil du med?", hvor eksisterende medlemmer i kommunens foreninger får mulighed for at invitere familie, venner og kolleger med ind i fællesskabet.

- Medlemmerne er de allerbedste repræsentanter for vores foreninger, fordi de ved, hvad det betyder at være en del af et meningsfuldt fællesskab. Derfor skal vi hjælpe medlemmerne med, hvordan de kan tage kontakt til en ven eller kollega og invitere vedkommende med ind i fællesskabet, siger Poul Erik Møller, formand for Folkeoplysningsudvalget.

En chokobar og et godt råd

Parterne bag kampagnen har derfor fået produceret nogle chokoladebarer, der er stemplet med invitationen "Vil du med?", som foreningerne kan bestille kvit og frit og dele ud til de medlemmer, der gerne vil invitere flere med ind i fællesskabet.

Samtidig hjælper man foreningerne og deres medlemmer med fem gode råd til, hvordan medlemmerne bl.a. kan tage kontakt til en person, de gerne vil have med, og hvordan foreningen tager godt imod nye og efterfølgende hjælper dem med et medlemskab.

- Når du inviterer en ny person med, styrker du fællesskabet og gør samtidig noget godt for en anden. En introduktion til foreningslivet kan nemlig både være indgangen til et mere aktivt liv og en vej ud af ensomhed for nogen, siger Kostas Panayotis, formand for Vejle Idrætsråd.

Stigende medlemstal

"Vil du med?"-kampagnen løber over to måneder med start den 21. september. Håbet er, at man på den anden side af kampagnen vil opleve et øget antal gæstebesøg i foreningslivet og på sigt et stigende medlemstal.

- Vi ved, at mange ønsker at være mere aktive end de er i dag. Men vi ved også, at det kan være svært at komme afsted alene. Derfor skal vi hjælpe dem, der har lyst, ved at give dem en invitation til at komme med i et socialt fællesskab i enten en aftenskole, spejder-, idræts- eller kulturforening, siger Mette Schmidt-Laugesen, visionskonsulent for Bevæg dig for livet i Vejle Kommune.

Kampagnen henvender sig til medlemmer i alle foreninger i Vejle Kommune på tværs af kultur, idræt og fritid. Læs mere om, hvordan din forening bliver en del af kampagnen og bestil dine chokoladebarer på www.vejle.dk/bevaegdigforlivet

Poul Erik Møller, Folkeoplysningsudvalget, tlf. 22 14 61 89
Kostas Panayotis, Vejle Idrætsråd, tlf. 40 50 33 55