21. september 2020

Cykelfest: Vejle klar til tre danmarksmesterskaber

Med tre danmarksmesterskaber inden for det næste år og Tour de France i 2022 har Vejle Kommune bevist, at man har Danmarks bedste cykellandskab. Næste mesterskab er DM i Mountainbike, som løber af stablen den 26.-27. september i Nørreskoven, og som bliver lidt anderledes i år på grund af corona.

Der bliver fart over feltet, når Vejle den 26.-27. september bliver værtsby for årets DM i Mountainbike. Det er den lokale forening Mountainbike Club Vejle, der er lykkedes med at hente mesterskabet til Vejle.

- Vi har lagt mange kræfter i at få danmarksmesterskabet til Vejle, fordi vi mener, at Vejle har det fedeste landskab at køre mountainbike. Det får vi for alvor bevist, når de bedste cykelryttere kommer for at dyste i DM i Mountainbike i weekenden, siger Kasper Holst, formand i Mountainbike Club Vejle.

Danmarksmesterskabet, der normalt bliver afholdt i maj, er i år rykket til slutningen af september på grund corona-situationen. Og selvom coronaen fortsat er iblandt os, vurderer Mountainbike Club Vejle og Vejle Kommune, at det er forsvarligt at afholde DM i Mountainbike nu, da det ikke er en kontaktsport og løbet foregår udendørs.

- DM i Mountainbike bliver en anden oplevelse for publikum i år, fordi vi er nødt til at tage de nødvendige forholdsregler i forhold til corona. Men ikke desto mindre er det stort for Vejle Kommune, at vores foreningsliv er lykkedes med at hive et så stort mesterskab til området. Det kan vi godt tillade os at være stolte af, siger Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune.

Foruden DM i Mountainbike kan borgerne i Vejle Kommune se frem til at blive værter for både DM i cykelcross i januar 2021 og DM i landevejscykling i Give i juni 2021.

Stor satsning på cykling

Vejle Kommune kan noget helt unik, når det kommer til cykling. Derfor har Vejle Kommune med en ny strategi etableret sig selv som landets "Kingdom of cycling".

Med strategien arbejdes der på tværs af de fire former områder: hverdagscyklisme, turcykling, mountainbike og racercykling. Arbejdet går på tværs af kommunen, frivillige, foreninger og erhvervslivet og er desuden et led i Bevæg dig for livet-indsatsen i Vejle Kommune.

- Det her er selvfølgelig en branding af vores fantastiske kommune, men det er først og fremmest en massiv investering i vores alle sammens sundhed og områder som klima, turisme og udvikling af lokalsamfund, hvor vi tror på, at cykling kan noget helt særligt, siger Dan Arnløv Jørgensen.

Vejle Kommune vil blandt andet samarbejde med lokalsamfundene om nye mountainbike-spor i grusgrave og skove, etablere flere grønne og røde sløjfer på kommunale spor og etablere samlingspunkter bredt i hele kommunen med fx toiletfaciliteter, madpakkehuse og vaske-, pumpe- og opladestationer. Herudover vil Vejle Kommune løbende understøtte store løb og events som fx Tour de France, diverse danmarksmesterskaber, PostNord DK og Grejsdalsløbet.

Dan Arnløv Jørgensen, tlf. 25 47 35 35
Kasper Holst, tlf. 23 27 81 94