11. november 2019

Børn skal være med til at finde gode løsninger for skolevejen

Nye vejanlæg og kampagner er løbende med til at øge trafiksikkerheden omkring skolerne i Vejle. Men nu skal de virkelige eksperter også i spil: Børnene. Det er dem, der allerbedst kender det område, de hver eneste dag færdes i. På Gadbjerg Skole er en flok elever i øjeblikket i fuld gang med at kortlægge deres skolevej og få gode idéer til, hvordan man kan løse trafikale problemer ved skolen.

På Gadbjerg Skole får skolevejen i øjeblikket et særligt kompetent og kreativt servicetjek. Eleverne fra 4. og 5. klasse er nemlig i fuld gang med selv at udpege de områder omkring skolen, hvor de føler sig utrygge og mener, der er plads til forbedring.

Eleverne deltager som de første i kommunen i projektet "Elever som trafikeksperter", som foregår i et samarbejde mellem skolen, kommunen og virksomheden "Trafik i Børnehøjde". Undervejs i projektet skal eleverne komme med konkrete idéer til kampagner og projekter, som til slut vil blive afprøvet og blive til virkelighed.

- Vi er vilde med idéen om at gøre børnene til eksperter. Vi kan lave analyser, tællinger og andre beregninger, men de kan ikke stå alene. Det er de personer, der hver dag færdes i trafikken, der kender den allerbedst. Den største succes med tiltag sker i et samarbejde med brugerne. Derfor skal børnene på banen med deres oplevelser og gode idéer. Vi glæder os meget til at se, hvad der kommer ud af processen, siger Camilla Mølgaard, projektleder, Vejle Kommune.

Kreative og uden fordomme

Forløbet på Gadbjerg Skole bygger på en række workshops, som afholdes af "Trafik i Børnehøjde". På den første udpegede eleverne to utrygge områder - nemlig parkeringspladsen mellem skolen og hallen og et område på Langgade. På de næste workshops skulle eleverne på banen med idéer til at løse problemerne.

- Eleverne er eksperter på deres område, og hvis man spørger på den rigtige måde, kan de kortlægge et område meget mere fyldestgørende end andre trafikeksperter. Derudover er de mere kreative og har ikke så mange fordomme, når de skal finde løsninger. Når de selv bliver ambassadører, ser vi, hvordan de i høj grad tager ejerskab for projektet - og hvordan de når ud til både de andre børn og forældrene, siger Johan Heichelmann, børnetrafikplanlægger, "Trafik i Børnehøjde".

Eleverne arbejder frem mod et trafikevent 3. december, hvor de skal præsentere deres løsninger for hele skolen. Løsningerne skal herefter evalueres med et spørgeskema til forældre og elever. Skolebestyrelsen anbefales dernæst at støtte op om de af elevernes idéer, der skal med i skolens trafikpolitik.

De forslag, som eleverne peger på, vil blive ført ud i virkeligheden i form af fx klistermærker, flyers, plakater eller hvad end børnene ender med at finde på.

Herefter bliver vurderet om processen og modellen med fordel kan udbredes til andre skoler i kommunen.

• Elever som trafikeksperter udføres af virksomeden "Trafik i Børnehøjde".
  • Projektet udføres med støtte fra fonden Østifterne og Vejle Kommune.
  • 27 elever fra 4. og 5. klasse deltager i projektet
  • Forløbet varer frem til december, hvor der 3. december afholdes et stort event.

Camilla Mølgaard, projektleder, Vejle Kommune, tlf.: 40 28 21 10

Johan Heichelmann, børnetrafikplanlægger og ejer, Trafik i Børnehøjde. Tlf.: 53 36 91 94