30. april 2018

Bæredygtig energiform testes i Vejle

I det vestlige Vejle rammes tre 18 meter lange energipæle i jorden med en rambuk onsdag 2. maj. Pælene er en del af et forsøgsprojekt, der skal vise, hvordan man kan kombinere pælefundering og jordvarme i fremtidens resiliente bydel

Vejle Kommune har indgået et samarbejde med en række virksomheder og VIA University College om et EUDP-projekt. Her testes nye måder, hvorpå man kan tilføre nye byer bæredygtig energiforsyning. Forsøget finder sted i den del af Vejle, som med tiden skal blive en helt ny resilient bydel i det vestlige Vejle, Ny Rosborg.

Ny Rosborg skal med tiden anlægges på et areal, hvor man bliver nødt til at pælefundere, når man vil opføre større byggerier. Netop det faktum er kernen i det forsøg, der skal sættes i gang i næste uge, når tre 18 meter lange energipæle rammes i jorden i området.

Typiske pæle til pælefundering er lavet af armeret jernbeton. Til forskel er energipæle armerede jernbetonpæle med indstøbte jordvarmeslanger.

Energipæle kan udnytte jordens ressourcer effektivt ved hjælp af jordvarmeteknologi. Der er altså tale om bæredygtighed i dobbelt forstand, idet pælene ud over at bære byggeriet også leverer energi frembragt på en bæredygtig måde.

- I Vejle Kommune vil vi gerne teste nye teknologiske løsninger i forbindelse med byudviklingen. Derfor er det oplagt for os at indgå i et samarbejde med relevante virksomheder om dette forsøg netop her, hvor Ny Rosborg med tiden vil skyde op, pointerer Christoffer Melson, formand for Teknisk Udvalg.

- I VIA University College finder vi projektet utroligt spændende, da det understøtter vores forskning inden for jordvarme og hjælper danske firmaers konkurrenceevne inden for grønne løsninger. Endvidere vil projektets resultater blive inddraget i undervisningen, således at fremtidens ingeniører bliver uddannet med den nyeste viden inden for grøn bæredygtig energi, siger projektleder Theis Raaschou Andersen fra VIA University College.

FAKTA
Vejle Kommune samarbejder med VIA University College, Centrum Pæle A/S, Vølund Varmeteknik A/S og Vejle Fjernvarme.

EUPD står for Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram og er en offentlig tilskudsordning under Energistyrelsen. Den støtter ny teknologi på energiområdet, som kan bidrage til at indfri Danmarks målsætninger inden for energi og klima.

De tre energipæle bliver en del af en informationspavillon, hvor man kan se og opleve nye måder at tænke bæredygtig byudvikling på. Selve pavillonen bliver bygget i løbet af slutningen af maj og starten af juni som en del af et samarbejdsprojekt med Arkitektskolen i Aarhus. Områderne indrettes og beplantes af en forening af frivillige, som dyrker skovhaver.

Energipæle-projektet er en del af flere testområder i den fremtidige bydel Ny Rosborg, hvor Vejle Kommune afprøver nye måder at skabe midlertidige aktiviteter på.

Vejle er en del af netværket 100 Resilient Cities. Det betyder at vi har forpligtet os til at udvikle og dele løsninger på fremtidens udfordringer med byer som Rio de Janeiro, Paris, Rotterdam, Durban, Los Angeles, London og New York.

Pressen er velkommen
Den kæmpestore og tonstunge rambuk, som skal nedramme pælene, er bestilt til at komme og udføre arbejdet onsdag 2. maj eller torsdag 3. maj, og pressen er meget velkommen.

Kontakt venligst byplanlægger Jakob Østergaard 1. maj for det præcise tidspunkt, hvis I ønsker at filme/tage billeder. Han træffes på tlf.: 23 62 56 01; e-mail: jakos@vejle.dk

På billederne ses øverst det sted, hvor pælene skal rammes ned. Nederst et billede af nedramning af pæle (arkivfoto) og et billede fra Centrum Pæle A/S af energipæle i tilblivelsesprocessen.

Formand for Teknisk Udvalg Christoffer Melson, tlf.: 26 28 82 02; e-mail: chram@vejle.dk
Projektleder, Theis Raaschou Andersen, VIA University College, tlf.:87 55 42 95;
e-mail: Thra@via.dk
Planlægger Jakob Østergaard, tlf.: 23 62 56 01; e-mail: jakos@vejle.dk