24. september 2020

Nu starter renoveringen af Børkop Genbrugsplads

I næste uge går det løs på genbrugspladsen i Børkop. Den skal have sig en velfortjent opgradering, så den bliver klar til fremtiden - både hvad angår miljø, modernitet og brugervenlighed. Sidste år åbnede den nye genbrugsplads i Give, og nu er turen kommet til Børkop. Ombygningen starter 1. oktober, og den nye plads forventes at stå klar til borgerne i Børkop og omegn i juni 2021.

Det er noget af et puslespil, der lige nu er ved at blive lagt på genbrugspladsen i Børkop. Den eksisterende plads skal nemlig klædes på til fremtiden, og det har været vigtigt, at områdets borgere fortsat skal kunne komme af med mest muligt af deres affald i Børkop, mens pladsen renoveres. Løsningen bliver en midlertidig plads på samme adresse, med samme åbningstider og med det samme personale, men på lidt mindre plads.

"Den grønne omstilling står højt på den politiske dagsorden i Vejle Kommune, og det er vores ansvar at gøre det så let som muligt for kommunens borgere at være del af den. Det gør vi blandt andet ved at fremtidssikre vores genbrugspladser, så de er gearet til at håndtere det affald og de ressourcer, der kommer ind på pladserne. Og derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu tager hul på renoveringen af genbrugspladsen i Børkop," siger formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund.

Fokus på service og brugervenlighed

Der vil blive kræset for brugervenligheden på den nye genbrugsplads i Børkop. Brugerne kan blandt andet se frem til et nyt genbrugsrum, et nyt rum til elektronik og et nyt rum til farligt affald. Derudover bliver pladsen mere tilgængelig med nedsænkede containere, der gør det muligt for alle at komme korrekt af med de ressourcer og det affald, de ønsker at aflevere.

"Alle containerne bliver overdækkede, så brugerne kan komme tørskoet af med det affald og de ressourcer, de kommer med. Vi fjerner også alle trapper ved containerne på genbrugspladsen for at gøre det så nemt som muligt at komme affaldet i containerne," siger Henrik Skaarup Nielsen, teamleder i AffaldGenbrug.

Genbrugspladsen bliver opdelt i to områder. Ét område med containere, som vi kender det fra i dag, og ét, hvor man kan aflevere haveaffald, jord og beton. I forbindelse med haveaffaldspladsen bliver der mulighed for at komme af med mindre mængder affald i kvikbanen med nedgravede containere til de mest almindelige affaldstyper.

Pladsen er lukket 30. september

Byggeriet går i gang den 1. oktober, men inden vi når så vidt, skal brugerne af pladsen i Børkop lægge vejen omkring en af kommunens andre genbrugspladser, hvis de har planlagt en tur på genbrugspladsen onsdag den 30. september. Den dag er pladsen i Børkop nemlig lukket helt, mens den midlertidige plads bliver etableret på den nuværende plads til haveaffald.

Der bliver lidt mindre plads til de forskellige containere, og der vil også være enkelte affaldstyper som tegl, beton, jord og asbest, som pladsen i Børkop desværre ikke har mulighed for at modtage, mens opgraderingen står på. Området til haveaffald er også blevet lidt mindre, så er traileren fyldt godt op med grene, blade, træstubbe og buskads, er det en god idé at køre til genbrugspladsen i Vejle eller en af kommunens andre pladser. Det samme gælder, hvis man har store mængder af tungt og uhåndterligt affald, da der ikke er noget område til aflæsning på den midlertidige plads.

Fakta

• Genbrugspladsen i Børkop er lukket den 30. september i forbindelse med flytningen fra den eksisterende til den midlertidige plads
  • Opgraderingen af genbrugspladsen foregår fra 1. oktober 2020 og forventes færdig i løbet af juni 2021
  • Den midlertidige genbrugsplads har samme åbningstider som den nuværende plads - kl. 10-18 dagligt
  • Det er ikke muligt at aflevere tegl, beton, jord og asbest på den midlertidige genbrugsplads - her henvises i stedet til genbrugspladsen i Vejle
  • Det er den lokale entreprenør Lars Kloster A/S, der står for byggeriet
  • Det kan blive nødvendigt med begrænsning af adgang til pladsen for at overholde sundhedsmyndighedernes anbefalinger og retningslinjer ifm. COVID-19

Se filmen om Børkops nye, opgraderede genbrugsplads

Formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund
Mail: kaelu@vejle.dk, Tlf.: 21 54 83 37

Teamleder Henrik Skaarup Nielsen, AffaldGenbrug, Teknik & Miljø, Vejle Kommune.
Mail: hskni@vejle.dk, tlf.: 40 20 62 27