7. juni 2021

Nu tages første spadestik til RessourceCenter Vejle

Fredag den 11. juni går det første spadestik i jorden til Vejle Kommunes nye ressourcecenter i Vejle Nord. Det bæredygtige byggeri er endnu et stort skridt i Vejle Kommune, der skal bidrage til den grønne og bæredygtige omstilling inden for affalds- og ressourceområdet.

RCV - Visualisering_A RAVN Arkitekter.jpg

Visualisering af det kommende RessourceCenter Vejle. Visualisering udført af RAVN Arkitekter.

Planlægningen af RessourceCenter Vejle er kommet så langt, at byggeriet nu starter op. RessourceCenter Vejle skal erstatte den nuværende genbrugsplads og de øvrige faciliteter på Vestre Engvej og danner fremtidens rammer for øget ressourceudnyttelse.

Bæredygtigt byggeri

Den grønne dagsorden er fundamentet for hele byggeriet og blev indtænkt allerede inden, den første streg blev tegnet.

- Vi glæder os over, at vi kan markere det første spadestik for et byggeri, hvor vi har lagt os i selen for at vise vejen i den grønne og bæredygtige omstilling. Det har været vigtigt for os, at vi med RessourceCenter Vejle får et byggeri, som i sig selv er et grønt fyrtårn - og det er med glæde og stolthed i stemmen, at jeg kan sige - det får vi, siger Jens Ejner Christensen, borgmester i Vejle Kommune, der bliver suppleret af Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget:

- Hvor det er muligt, bliver der brugt overskudsmaterialer og genanvendte materialer, der alt sammen kan pilles ned, skilles ad og anvendes igen. Vi har også en række klimavenlige elementer som solceller, der skal være med til at lave strøm til administrationsbygningen, og et stort grønt område, der sammen med byggeriets sedumtag understøtter biodiversiteten.

Fokus på øget ressourceudnyttelse

- RessourceCenter Vejle er et af de største projekter, vi har beskæftiget os med i Natur- og Miljøudvalget. Det har været en spændende rejse med involvering af både borgere og politikere. Med byggeriet skaber vi de bedst mulige rammer for mere direkte genbrug og mere genanvendelse, og vi glæder os i Natur- og Miljøudvalget rigtigt meget til, at vi bl.a. slår dørene op for Danmarks første containerfri genbrugsplads, siger Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune.

Fejring af 1. spadestik

Som udgangspunkt er alle velkomne til at overvære det første spadestik, som i fællesskab bliver taget af borgmester Jens Ejner Christensen, formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund og Carsten Mikkelsen fra Raunstrup Byggeri. Der vil ved lejligheden også være mulighed for at se visualiseringer af det kommende ressourcecenter. Markeringen vil dog ske i henhold til gældende forsamlingsforbud, hvorfor deltagerantallet vil være begrænset.

Om RessourceCenter Vejle (RCV)

• Byggeteamet består af HM Entreprenør A/S, Raunstrup Byggeri A/S, Ravn Arkitektur A/S, LOOP Architects A/S, EKOLAB A/S, Hundsbæk og Henriksen A/S og Schønherr
  • RCV er både genbrugsplads, værksted, administration, formidlingscenter, genbrugshal og produktion, som skal håndtere de ressourcer, der bliver samlet ind ved kommunens husstande og virksomheder
  • Der bliver lavet miljøvenlige installationer som f.eks. sedumtag til opsamling af regnvand og solceller til energiproduktion
  • I byggeriet er der taget højde for den beregnede befolkningstilvækst frem til 2050. Derfor får genbrugspladsen en kapacitet på op til 400.000 besøgende biler om året
  • RCV vil kunne modtage og håndtere minimum 100.000 ton og genanvendelige materialer om året
  • RCV forventes at stå færdigt i efteråret 2022.

Praktisk information om 1. spadestik-arrangementet

Tid: Fredag den 11. juni kl. 13.00 - 14.30

Sted: Voervej i Vejle Nord, der kan parkeres langs Voervej

Af hensyn til sundhedsmyndighedernes gældende retningslinjer vedrørende covid-19 bedes du tilmelde dig senest 9. juni ved at kontakte Martina Hinrichsen på e-mail: manhi@vejle.dk

Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune, e-mail: kaelu@vejle.dk, tlf.: 21 54 83 37

Kim Bo Johansen, afdelingsleder, Ressourcer & Genbrug, Teknik & Miljø, Vejle Kommune.
Mail: kiboj@vejle.dk, tlf.: 76 81 19 70 og mobil: 25 19 26 63