SEKS YNGRE FORFATTERE SHORTLISTET TIL DEBUTANTPRIS

Seks unge forfattere er i år med i opløbet om Danmarks største debutantpris, Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat. Hvem der løber med de to priser på hver 50.000 kr. offentliggøres fredag den 24. september ved en festlig prisoverrækkelse på Vejle Bibliotek.

Forsider af de fire nominerede bøger

Blandt hele 46 indsendte debutværker var det disse seks bøger, som juryen udvalgte til shortlisten.

Der er usædvanligt mange stærke stemmer blandt årets debutanter, og derfor har juryen bag Munch-Christensens debutantpris denne gang udvalgt seks bøger til shortlisten. De shortlistede har meget på hjerte og udtrykker sig på nye måder om blandt andet psykisk sårbarhed og svære familierelationer.

I år var hele 46 bøger indstillet til prisen. Bøgerne er alle udkommet mellem 1. juli 2020 og 30. juni 2021. De de seks forfattere, som juryen har udvalgt til shortlisten, er:

• Glenn Bech for romanen "Farskibet" (Gyldendal)
  • Rasmus Daugbjerg for romanen "Rygtet" (Møllegades Boghandel)
  • Fine Gråbøl for romanen "Ungeenheden" (Gads Forlag)
  • Maria Hesselager for romanen "Jeg hedder Folkví" (Gutkind Forlag)
  • Anna Rieder for digtsamlingen "Hindebæger" (Forlaget ARENA)
  • Sidsel Ana Welden for romanen "I det hvileløse" (Forlaget Harpyie)

De seks bøger er udgivet på både små og store forlag, hvilket indikerer et bredt ønske om at udgive eksperimenterende debutanter. Generelt er juryen imponeret over det høje litterære niveau hos årets debutanter, og der er spænding til det sidste om hvilke to forfattere, der får overrakt priser den 24. september kl. 16.00 på Vejle Bibliotek.

Danmarks største debutantpris

Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat er med sine 2 x 50.000 kr. Danmarks største debutantpris, og den uddeles hvert år til to yngre danske forfattere, der har haft en lovende debut.

Debutantprisens formål er at spotte nye litterære talenter, og et kig på listen over de tidligere vindere giver indtryk af, at missionen lykkes. Årets prismodtagere kommer således i fornemt selskab med tidligere vindere som bl.a. Stine Pilgaard, Kim Leine, Lone Aburas, Hanne Højgaard Viemose, Theis Ørntoft, Asta Olivia Nordenhof, Caspar Eric og Jonas Eika.

"Der er debutantpriser og debutantpriser, men der er kun én debutantpris, der helt kompromisløst går efter og præmierer det genuint, eksplosivt talentfulde, på tværs af genrer og bredt og smalt, og det er Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat", udtalte forfatter, litteraturanmelder og jurymedlem Lars Bukdahl i fornindelse med sidste års prisoverrækkelse, som på grund af coronanedlukningen måtte foregå digitalt.

Vær med til at fejre de nye litterære stjerner

Vejle Bibliotekerne har været arrangør af Debutantprisen, siden prisen blev stiftet i 2005. Bibliotekar Else Zakarias har siddet i juryen hele vejen igennem, og hun er glad for at de oven på en lang coronanedlukning igen kan fejre de unge debuanter med en rigtig prisfest.

"Sidste år blev prisoverrækkelsen flyttet online på gurnd af coronaen, og selvom det fungerede fint, så er det altså ikke det samme som at møde disse unge forfattere "rigtigt" og se, hvor overvældende det er for dem at blive rost til skyerne af nogle af Danmarks mest skarpe litterære hjerner, nemlig Anne-Marie Mai og Lars Bukdahl", konstaterer Else Zakarias.

Hvilke to forfattere der denne gang løber med prisen og hver modtager 50.000 kr. bliver offentliggjort fredag den 24. september kl. 16-18 ved prisoverrækkelsen på Vejle Bibliotek.

Alle er velkomne til at kigge forbi og møde de to vindere og høre dem læse op fra deres prisvidnende bøger. Man kan også høre juryens motiveringstaler og få et gældeligt gensyn med den tidligere prismodtager, Liv Nimand Duvå, der kommer og fortæller, hvad prisen har betydet for hende, og hvad hun har skrevet siden sin prismodtagende bog "Vi er vel helte".

Læs mere om årets debutanter på Litteratursiden.dk, som også er partner i debutantprisen.

Fakta om Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat

• Legatet blev stiftet efter Vejles landskendte og estimerede boghandlerpar Bodil og Jørgen Munch-Christensen.
  • Prisen uddeles én gang årligt: Til en yngre dansk forfatter, der har haft en lovende debut.
  • Prisen blev uddelt første gang i 2006. Den er på 2 x 50.000 kr. og dermed er legaterne Danmarks største debutantpris.
  • Prisen er tidligere blevet uddelt til bl.a. Amalie Smith, Kim Leine, Lone Aburas, Theis Ørntoft, Stine Pilgaard, Hassan Preisler, Henriette E. Møller, Asta Olivia Nordenhof, Yahya Hassan og Caspar Eric.
  • Forlagene indstiller deres kandidater til prisen, og juryen udvælger 2 forfattere, der har haft deres debut inden for det seneste år.
  • Juryen består af litteraturprofessor Anne-Marie Mai, litteraturkritiker Lars Bukdahl, fondsbestyrer Mogens Thyssen, chefredaktør for Litteratursiden.dk Lise Vandborg og bibliotekar Else Zakarias og tidl. bibliotekar Joan Høeg fra Vejle Bibliotekerne.

debutant_farskibet.jpg
debutant_ungeenheden.jpg
debutant_i_det_hvileløse.jpg
debutant_rygtet2.jpg
Debutant_Sidsel_Ana_Welden.jpg
Debutant_Maria Hesselager, 2020, 4, foto Lærke Posselt_web.jpg
debutant_jeg_hedder_folkvi.jpg
Debutant_hindebæger.jpg
debutant_Glenn_Bech_foto_Lærke_Posselt.jpg
shortliste billede endeligt.jpg

For yderligere oplysninger kontakt:

Bibliotekar Else Zakarias, Vejle Bibliotek, Willy Sørensens Plads 1, 7100 Vejle
Tlf.: 40 42 87 68. E-mail: ez@vejlebib.dk.

VEJLE BIBLIOTEKERNE

Willy Sørensens Plads 1 - 7100 Vejle - tlf 7681 3200 - vejlebib@vejlebib.dk