1. juli 2021

Prøv en forening, få et fællesskab

Børn og unge på Nørremarken kan se frem til sjov, bevægelse og sammenhold i uge 31. Her har DGI Sydøstjylland, Den Boligsociale Helhedsplan, Vejle Kommune og en række foreninger sørget for aktiviteter, der skal give dem lyst til at melde sig ind i en forening.

Get2Sport foto.jpg

Børnene på Nørremarken kan se frem til alt fra Get2fodboldskole til Multicamps og Kulturkarrusel i uge 31 (foto: Anders Kjærbye, DBU/fodboldbilleder.dk)

Den seneste nedlukning har betydet, at mange børn og unge mistrives. Derfor kan sommerferien være en kærkommen anledning til at se vennerne og måske endda prøve en ny fritidsaktivitet.

Det er baggrunden for, at DGI Sydøstjylland, Den Boligsociale Helhedsplan og Vejle Kommune har taget initiativ til en række aktiviteter i Nørremarken fra 2.-6. august, der skal vække børnenes interesse for foreningsliv og idræt - også efter sommerferien.

Henover fem dage kan børnene kaste sig over badminton, gymnastik, bueskydning, rap og tekstskrivning, lystfiskeri, læsning og sproglege, Get2fodboldskole, Highschool Musical Dance Week og meget mere.

Hos DGI Sydøstjylland ser de frem til en uge med bevægelse, sjov og sammenhold på Multicampen, som er en af ugens aktiviteter. Idrætskonsulent Trine Lykke Vind fortæller:

"Vi ved, at børn, der er aktive i en forening har højere trivsel end dem, der ikke er. Derfor er det vigtigt, at alle børn får muligheden for at bevæge sig sammen med andre og opleve glæden ved foreningernes fællesskab. Sommerens Multicamps i Nørremarken henvender sig til alle børn og unge, som måske ikke har fundet "deres" idræt endnu. Der vil være fokus på leg, sjove oplevelser og sammenhold. Men håbet er også, at børnene får lyst til at melde sig ind i en forening efter sommerferien."

Der vil være aktiviteter for alle
NFS Badminton, NFS Gymnastik, Bredballe IF Gymnastik, Barzone Calisthenics & Street Workout, Hover IF Floorball, Vejle Ungdoms Volley, Vejle Bueskyttelaug, Get2fodboldskole, Nørremarkens Fritidscenter, Vejle Bibliotekerne og Kulturkarrusel deltager alle i ugen, hvor de vil introducere børnene for forskellige aktiviteter.

Hos Nørremarkens Forenede Sportsklubber håber de, at aktiviteterne vil give flere børn og unge lyst til at deltage i foreningerne fremadrettet. Formand Per Gantzhorn Nielsen siger:

"Vi støtter op om alle aktiviteter på Nørremarken, så de unge kan få noget at gå til i fritiden. Sidste år havde vi Get2Sport-fodboldskole, som udviklede vores fodboldhold enormt, og derfor bød vi i år ind med badminton- og gymnastikhold, der måske vil tiltale andre børn og unge i området."

Målet om at engagere børnene på Nørremarken bakker de op om hos Den Boligsociale Helhedsplan. Flere af deres medarbejdere er tilstede og hjælper instruktørerne i løbet af ugen, fortæller leder Henrik Thomsen, som uddyber:

"Vi har nogle børn som af forskellige årsager ikke har været med i en forening endnu. Derfor glæder vi os til at bidrage til, at de får en oplevelse ved at bevæge sig sammen med andre, så de forhåbentlig får lyst til at melde sig ind i en forening. Alle børn skal have chancen for at opleve glæden ved vores foreningsliv."

Faktaboks

-     Multicamp, Get2fodboldskole, Get2fishing og Kulturkarrusel er for børn og unge på Nørremarken.

-     Der er plads til 30 børn og unge på hver aktivitet på Multicampen.

-     Hvis man har spørgsmål eller ønske om at deltage, kan man kontakte Henrik Thomsen på telefon 21461253 eller Halia Rahimi på telefon 22734327.

Trine Lykke Vind, DGI Sydøstjylland, telefon 7940 4405

Henrik Thomsen, Den Boligsociale Helhedsplan, telefon 21461253

Per Gantzhorn Nielsen, Formand for Nørremarkens Forenede Sportsklubber, telefon 2612 1632