30. november 2018

Gode rammer for unge idrætstalenter

Stærk profil skal løfte eliteidrætsklasserne på NOVAskolen og bidrage til et talentudviklingsmiljø i den nationale top.

John Risberg (t.v). er ansat som viceskoleleder på NOVAskolen i Vejle og ses her sammen med formanden for EliteVejle Knud Erik Hansen.

Fra den 1. november er John Risberg ansat som viceskoleleder på NOVAskolen i Vejle bl.a. med ansvar for eliteidrætsklasserne på 7.-9. klassetrin. Gennem 7 år har han med stor succes bl.a. arbejdet med at udvikle et stærkt talentudviklingsmiljø i folkeskoleregi i Fredericia Eliteidræt. Formanden for EliteVejle, Knud Erik Hansen, er begejstret og ser det som et perfekt match.

- Udover at skabe grobund for talentudviklingen i Vejle og omegn, er det EliteVejles fornemmeste opgave at skabe gode rammer under uddannelsen for de unge talenter, og vi kan konstatere, at der er et reelt og stort behov fra udskolingen i folkeskolen, siger Knud Erik Hansen og fortsætter:

- Eliteidrætsklasserne på NOVAskolen er et naturligt led i fødekæden inden eleverne fortsætter deres ungdomsuddannelse, hvor vi i Vejle allerede har rigtig gode tilbud til sportstalenter, der har brug for at dyrke deres idrætstalent og samtidig passe skolen.

Netop derfor er EliteVejle rigtig glade for at få en kapacitet som John Risberg der, udover at være uddannet lærer med en kandidatuddannelse i idræt og sundhed, selv er meget aktiv i foreningslivet som træner. Derudover brænder han for skole- og forandringsledelse med fokus på facilitering og design af uddannelse. Især målet om at levere et fagligt stærkt grundskoleprodukt, så eleverne kan skabe balance mellem skolen og deres sportslige ambitioner, driver ham.

John Risberg ser også NOVAskolen som det perfekte match i forhold til erfaringer/uddannelse.

- Jeg har nu været ansat på skolen i 14 dage og jeg kan sige at jeg har fået en rigtig flot velkomst i Vejle. Jeg har været en del af en gruppe, som har arbejdet benhårdt på at skabe et nyt og spændende fundament for eliteidrætsklasserne på NOVAskolen. Jeg har i den forbindelse allerede afholdt en del møder med samarbejdspartnere uden for skolerne. De klubber og forældre, som jeg har nået at møde, har modtaget mig med åbne arme, og den dialog jeg har haft på nuværende tidspunkt, lover godt for fremtiden. Klubberne har spillet sig selv på banen som aktive samarbejdspartnere og jeg har oplevet en særlig vilje til at være medvirkende til, at vi sammen skaber et stærkt talentudviklingsmiljø. Jeg har flere møder kalendersat i den nærmeste fremtid og jeg ser frem til at mødes med andre og opleve deres indspark til talentudviklingsmiljøet, siger John Risberg.

John Risberg ser frem til at kunne arbejde sig ind i skolens DNA og aktivt medvirke til, at eliteidrætsklasserne bliver et særligt aktiv for idrætsudøvere med særlige forudsætninger inden for deres sport. - Jeg ser lyst på fremtiden og glæder mig allerede nu til næste optag til eliteidrætsklasserne, slutter han.

Den 17. januar 2019 er der informationsmøde på NOVAskolen for kommende elever og forældre i NOVAskolens eliteidrætsklasser.

John Risberg - blå bog

Uddannelse:
- Folkeskolelærer
- Elitetræner i fodbold
- DBU-instruktør
- Kandidat i idræt og sundhed

Erfaring:
- Leder af udskoling og idrætsskolen, Ullerup Bæk skolen, Fredericia
- Bestyrelsesmedlem, Fredericia Eliteidræt, 2009-2015
- Konsulent, Fredericia Idrætslederakademi, herunder rådgivning af eliteidrætsorganisationer
- Kosmos - Nationalt Videncenter, herunder certificering af bevægelsesskoler

Knud Erik Hansen, formand EliteVejle, 21 79 56 42, ke@scantradex.dk