7. marts 2018

Rent lokalmiljø og gode fællesskaber

Det er nu, foreninger kan melde sig til den årlige affaldsindsamling. Der plejer sammenlagt at deltage ca. 1.000 børn og voksne over hele Vejle Kommune, men der er plads til flere. Foreninger skal melde sig til senest 9. april

Så er det tid til den årlige forårsrengøring, der finder sted for 11. år i træk.

Inden der kommer blade på buskene, og græsset vokser sig højt, er det en tradition i mange lokalsamfund at deltage i den årlige affaldsindsamling, som finder sted i Vejle Kommune og i hele landet samme weekend hvert år. I år er det 21. og 22. april. Indsamlingen er arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening. I Vejle Kommune sker det i samarbejde med Grønt Forum og Teknik & Miljø.

Ca. 1.000 børn og voksne plejer at gå ud med handsker og tænger og samle øldåser, ispapir og brugte bildæk op, så grønne områder, krat og grøftekanter over hele kommunen bliver trimmet for ting, der ikke hører hjemme i naturen.

Skærup Borger- og Grundejerforening har være med gennem alle årene. Det er en populær aktivitet:

- Det er et super initiativ, og der er altid stor tilslutning til den gode sag. Vi starter med fælles morgenmad og uddeler ruterne. Efter to timers indsamling slutter vi af med at spise pølser sammen. Folk synes, det er vældig hyggeligt, og så er byen pæn til konfirmationen. Byens børn glæder sig til arrangementet og spørger til datoen allerede efter nytår, fortæller Chanette Danelund, der er formand for foreningen.

Formanden for Vejle Kommunes Natur- og Miljøudvalg bakker op om forårsrengøringen og synes det er flot, at beboere i lokalsamfundene år efter år trækker arbejdshandskerne på og giver et nap med for at få en ren kommune.

- Det er en virkelig god aktivitet, der bidrager positivt til det lokale fællesskab. Jeg kan ikke takke de lokale foreninger nok for, at de trommer folk sammen, der sætter en lørdag eller en søndag af til at samle affald. Det kommer os alle til gavn. Noget tyder på, at det har en forebyggende effekt. For det samme antal deltagere samler mindre og mindre affald i de områder, der har været med i flere år. Jeg kan kun anbefale nye lokalsamfund at gå med, så de også kan få et rent nærmiljø, påpeger formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund.

Tilmelding senest 9. april for foreninger
Selv om ca. 1.000 børn og voksne samler affald hvert år, er der god plads til flere affaldssamlere. Der er flere lokalsamfund, som ikke er med.

Man kan deltage som en forening, et lokalråd eller andre former for grupper. Og man samler affald i det lokalsamfund, man hører til. For foreninger er tilmeldingsfristen 9. april.

Man kan også deltage som privatperson, uanset hvor man bor i kommunen. Her er fristen for tilmelding 21. april.

Tilmelding skal ske til Britta Edelberg, bried@vejle.dk eller tlf.: 29 12 52 34.

Økolariet leverer handsker
Som noget nyt i år leverer oplevelsescentret Økolariet handsker til alle deltagere.

Hvert år trækkes der lod blandt de deltagende foreninger om et bord og bænkesæt, der leveres af Natur og Friluftsliv i Vejle Kommune.

De deltagende foreninger modtager i ugen op til indsamlingen affaldssække og handsker. Materielgården stiller 7 containere op rundt om i kommunen, og AffaldGenbrug vejer alt det indsamlede affald. Mængden rapporteres ind til Danmarks Naturfredningsforenings landsindsamling.

Mængder af indsamlet affald
2007: 10.000 kilo; 2016: 4.200 kilo; 2017: 3.000 kilo

Projektet er et samarbejde mellem

• Lokale foreninger, der afholder indsamlingen i lokalområdet med servering, PR m.m.
  • AffaldGenbrug, der modtager og vejer affaldet
  • Materialegården, der opstiller og tømmer containerne
  • Grønt Forum, der samarbejder med lokale medlemmer af Dansk Naturfredningsforening og er den overordnede tovholder på arrangementerne i Vejle Kommune
  • Dansk Naturfredningsforening på landsplan, der leverer sække til affaldet

Indsamling i kano
Kano- og Kajakklubben Vejle Å deltog for første gang i 2017. Det blev også en god aktivitet for dem. Se vedhæftede foto.

Vedhæftet er også et foto fra indsamlingen i Skærup i 2016.

Formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund, tlf.: 20 61 54 80; e-mail: kaelu@vejle.dk
Britta Edelberg fra Grønt Forum, tlf.: 29 12 52 34; e-mail: bried@vejle.dk