10. december 2019

Nye kommunale biler er gode for miljøet... og økonomien

En ny leasingaftale betyder, at hjemmeplejen i Vejle Kommune fremover skal køre i hybridbiler. Det er godt for miljøet, og samtidig giver det økonomisk mening.

Kan man passe på miljøet og spare penge på samme tid? Ja, nogen gange kan man godt. Det viser den nye aftale om leasing af biler til hjemmeplejen i Vejle Kommune, som træder i kraft næste år. Den betyder, at de nuværende benzinbiler bliver udskiftet med hybrid'er, der kører længere på literen og har en mindre miljøbelastning.

Samtidig kommer kommunen til at spare penge i forhold til den nuværende aftale, og det er ikke fordi, vilkårene er dårligere end før - snarere tværtimod. Det glæder borgmester Jens Ejner Christensen (V), at man på denne måde kan vise miljøhensyn samtidig med, at man praktiserer en sund økonomisk styring med skatteborgernes kroner.

"Man kan sige, at vi slår to fluer med et smæk - en ren win win om man vil - med en aftale af denne type. Jeg synes, det er et godt eksempel på, at det i praksis kan lade sig gøre tage at hensyn til både miljø og økonomi, når vi skal servicere virksomheder og borgere i Vejle Kommune", siger Jens Ejner Christensen.

Aftalen gælder 190 biler, som primært bruges af hjemmeplejen. De første forventes at blive taget i brug fra årsskiftet. Herefter vil bilparken løbende blive udskiftet over en periode på op til fire år.

Opgaven med at lease biler til Vejle Kommune har været i udbud, og det blev vundet af kommunens nuværende leverandør ALD Automotive. Virksomheden har hidtil leveret benzindrevne Opel Corsa'er, men fra 1. januar vil det i stedet være Toyota Yaris hybridbiler.

- En hybridbil kan både køre på brændstof og på el.
- Kommunens nuværende benzindrevne biler kører 17,9 km/ltr, mens hybridbilerne kører 20 km/ltr.
- Sidst i 2020 vil en nyere model af hybridbilerne blive taget i brug, der er endnu mere brændstoføkonomisk.
- Kommunens estimerede økonomiske besparelse med nye aftale beløber sig til ca. 7 millioner kr. over den fireårige periode.

Jens Ejner Christensen (V), Borgmester
borgmesteren@vejle.dk